Lovande debut - Ahnelöv berömmer Gélinas
Publicerad: 2019-02-26
Efter match
På tisdagen var alla papper klara och på kvällen debuterade nye backen Éric Gélinas i övertidsmatchen borta mot Luleå. Han svarade för en stabil insats och fick efteråt mycket beröm av backklippan Jonas Ahnelöv.

– Éric var riktigt bra, det är en erfaren spelare som kommer att hjälpa oss. Bra med en kropp till inför det som komma skall, säger Jonas efter övertidsförlusten i Luleå.
Éric Gélinas skrev på för Rögle strax innan transferfönstret stängde och anlände till Ängelholm för en vecka sedan. Han var i slutfasen av rehabiliteringen av en mindre skada och väntade samtidigt på att pappersexcersisen skulle bli klar.

Efter att ha sett sitt nya lag i två matcher i Lindab Arena i förra veckan fick han på tisdagen äntligen debutera.
– Det var kul att vara tillbaka på isen och spela match. Det kändes bra, säger Éric efter matchen.
Éric spelade drygt 15 minuter fördelat på 20 byten och agerade lugnt och stabilt ute på isen. Han hamnade sällan i tidsnöd och passningarna hittade rätt adress så gott som alla gånger. – Det här var en helt annorlunda match än de jag sett i SHL tidigare. Det var mer kontrollerat och liknade spelet i Ryssland. Jag gillar annars spelstilen här, mindre dumpa puck och mer spel, säger Éric.
Om matchen överlag säger han:
– En kontrollerad match med ganska få chanser. Det är ett topplag som vi spelar 0-0 mot på bortais, det känns bra.

På torsdag väntar hemmadebut för Éric när Timrå kommer på besök. Jonas Ahnelöv ser fram emot matchen:
– Ja, det ska bli kul, jag längtar hem till Lindab Arena. Det här var ingen rolig match, det var ingen atmosfär och inte så underhållande spel.
– De är disciplinerade och bra på att hålla sig till sin plan. De bara väntar på att vi ska göra ett misstag. Den här gången fick de en märklig utvisning med sig som avgjorde, avslutar Jonas.