Först genrep - sen väntar äntligen premiär
Publicerad: 2019-09-09
Inför match
Premiären är bara fem dagar bort, på lördag drar SHL-säsongen igång när HV71 gästar Rögle och Catena Arena. Men först ska spelarna klara av genrepet, borta mot Växjö i morgon kväll.

– Det är skönt att det äntligen är dags. Försäsongen är en transportsträcka där det handlar om att få kroppen i ordning och se till att man är redo för en lång säsong, säger centern Ted Brithén efter måndagens träningspass.
Tisdagens möte i Växjö är Rögles åttonde försäsongsmatch, laget har vunnit sex av de sju man spelat. Enda förlusten är mot just Växjö.
I fredags slog Rögle Oskarshamn med 5-1 och övertygade spelmässigt.
– Jag tycker att vi tagit kliv hela tiden men i fredags tycker jag vi tog ett riktigt stort kliv. Det var flera pusselbitar som ramlade på plats. Vi spelade som ett lag och var jobbiga att möta, säger Ted.
Han fortsätter:
– Det viktiga är att vi fortsätter vara ödmjuka och konsekventa så vi gör samma saker dag efter dag.

Ted var en av de ledande spelarna förra säsongen och har under försäsongen visat att han blir en viktig pusselbit även i vinter. Han har missat två av försäsongsmatcherna men toppar ändå lagets interna poängliga med ett mål och åtta assist, totalt nio poäng, på fem spelade matcher.
– Jag brukar inte bry mig om poängen, det viktiga är att spelet fungerar. Jag brukar inte heller göra så mycket poäng på försäsongen så jag vet inte riktigt hur man ska tolka det här, säger han med ett leende.

Tränare Cam Abbott tycker precis som sin center att fredagsmatchen mot Oskarshamn var en bra insats.
– Jag tycker definitivt att det var vår mest kompletta insats under försäsongen. Nu väntar genrep borta mot ett av de bättre lagen i SHL och det blir ett viktigt test för oss. Utmaningen ligger nog i att inte ha tankarna på lördagens premiär utan fokuserad på matchen i Växjö, säger Cam.
Laget tas ut efter tisdagens matchvärmning men klart är att anfallarna Leon Bristedt och Mattias Sjögren inte spelar mot Växjö. Mattias utgick sent i fredagens match mot Oskarshamn och var inte på is under måndagen men det finns gott hopp om att han är med i lördagens premiär.
Däremot tränade 17-årige norske junioren Calle Spaberg Olsen med A-laget på måndagen. Calle har imponerat i J20 och vann poängligan i Backahills Försäsongsturnering som avslutades i lördags.