Flera Röglespelare på NHL-klubbarnas utvecklingsläger
Publicerad: 2022-07-12
Under veckan drar NHL-klubbarna igång sina årliga utvecklingsläger. Här är en genomgång av alla Röglespelare som är på plats på andra sidan Atlanten.

Vissa spelare har knappt hunnit hämta andan från årets draft innan det var dags att dra över till Nordamerika och ansluta till NHL-klubbarnas traditionsenliga utvecklingsläger.

Detroit Red Wings:

Vi börjar resan hos Detroit Red Wings där vi hittar tre bekanta Rögle-ansikten. Den nyligen toppdraftade Marco Kasper har redan fått visa upp sin kvicka skridskoåkning på Red Wings sociala medier när deras utvcklingsläger drog igång under veckan. På plats hittar vi även Rögles nyförvärv Theodor Niederbach och Rögle-backen William Wallinder som båda tingades av Detroit under draften 2020.

Montreal Canadiens:

X-antal mil nordöst om Detroit befinner sig Adam Engström hos Montreal Canadiens – klubben som Engström blev draftad av för bara några dagar sedan.

– Det är bara mäktigt. En riktigt mäktig känsla, sa Engström efter årets draft.

Ottawa Senators:

Om Adam Engström saknar sin Rögle-kollega Oskar Pettersson så är han bara drygt två timmar bort hos Ottawa Senators. Pettersson gick som nummer 72 i årets draft och är nu på plats för att direkt visa upp sig för de lokala Senators-fansen.

Calgary Flames:

Och en bra bit västerut, borta hos Clagary Flames, hittar vi William Strömgren som draftades i andrarundan och 45:a i totalen 2021. För Strömgrens del pågår lägret i fyra dagar och flera träningar både på och utanför isen står på schemat.

Edmonton Oilers:

Inte så speciellt långt ifrån Strömgren, drygt 30 mil norrut, hittar vi en nydraftad Samuel Jonsson mellan stolparna hos Edmonton Oilers. Målvakten gick från isträning till draftjubel när han blev tingad som den 158:e spelaren totalt av den kanadensiska klubben.

New York Rangers:

Tillbaka på den östra sidan av USA, hos New York Rangers, befinner sig både Adam Edström och Oliver Tärnström. Edström draftades av klubben som 161:e spelaren totalt 2019 och Tärnström som nummer 92, 2020.

Buffalo Sabres:

Resan avslutas hos Buffalo Sabres som drar igång sitt utvecklingsläger under onsdagen (13 juli). På plats hittar vi Linus Sjödin som fick vänta ett bra tag under årets draft innan forwarden äntligen valdes av Sabres.

– Man tänkte lite på det förra året, men i år gick man in med inställningen att det var 50/50 och jag hade inte för stora föväntingar. Jag visste att jag hade ögonen på mig. Nu när man blir draftad så är det bara en riktigt häftig känsla, sa Sjödin efter årets drafts.

De flesta camperna börjar och slutar någong gång under veckan.

Anton Toft