Cam: "Jag är nöjd med jobbet vi lagt ner"
Publicerad: 2019-08-13
Försäsongen 2019
En och en halv vecka med bara träning - när Rögles A-lag i morgon bitti sätter sig i bussen för resan ner till försäsongsturneringen i Köln i Tyskland går man samtidigt in i nästa fas av försäsongen. "Alla ser fram emot att få spela match", säger tränare Cam Abbott.

Förra måndagen var första ispasset - därefter har dagarna sett ganska lika ut: morgonfys följt av två ispass på sammanlagt minst två timmar och därefter videogenomgångar.
– Vi har jobbat med grunderna. Haft videogenomgångar och därefter nött på detaljer och sekvenser på isen. Nu vill vi se hur det ser ut i matchsituation, det ska bli spännande, säger tränare Cam Abbott.

Rögle inleder försäsongsmatchandet för tredje året med en träningsturnering i tyska Köln. Förutom två resdagar (en dit och en hem) innefattar turnén fyra dagar på plats där tre matcher spelas. Förra året vann Rögle turneringen.
– Vi åker ner dit för att försvara titeln. Även om det är försäsong så vill jag se att vi tävlar och vill vinna. Det är viktigt att skaffa sig goda vanor tidigt på säsongen, att vinna är en bra vana, säger Cam.
Han är nöjd med hur det sett ut hittills under ispassen i Catena Arena:
– Jag är nöjd med jobbet vi lagt ner så här långt. Det ska bli kul att spela match.
Under de senaste dagarna har en del av träningen lagts på special teams, alltså powerplay och boxplay.
– Självklart vill vi se hur det fungerar i matcherna nere i Tyskland. Sen kommer vi också att lägga vikt på hur vi tävlar och att grunderna sitter även i matchtempo, säger Cam.

Rögle reser ner på onsdagen, tränar torsdag förmiddag och kl 15:00 på torsdag är det dags för säsongens första match, mot österrikiska Graz 99ers. På fredag, kl 19, möter man schweiziska Langnau Tigers, lördag är matchledig och på söndag väntar avslutningsmatch mot värdlaget Köln kl 16:30.
Totalt åker 25 spelare med till Köln: två målvakter, åtta backar och 15 forwards. Dock följer en kvartett spelare inte med bussen hem på måndag: Jakob Bondesson, Kevin Wennström, Nils Höglander och Adam Edström flyger direkt till Stockholm för samling med svenska J20-landslaget som ska till Ryssland för att sperla en turnering 23-25 augusti.