Rögle skriver kontrakt med jättetalang
Publicerad: 2018-06-04
Nyhet
Rögle BK har skrivit kontrakt med jättetalangen Nils Höglander från AIK. Den 17-årige anfallaren, som redan spelat allsvensk ishockey i två säsonger, har skrivit på ett treårskontrakt med Rögle.

– Vi är väldigt glada över att Nils valt att ansluta till oss i Rögle BK för de tre kommande åren. Han är en ung kille som kommer passa bra in i vår grupp och vårt sätt att spela ishockey, säger Rögles sportchef Chris Abbott.

Nils Höglander anses vara en av svensk hockeys största offensiva talanger och har spelat i de svenska ungdomslandslagen från U16 och uppåt. Senaste säsongen var han med och tog brons i U18-VM.
Han debuterade i Hockeyallsvenskan för AIK 15 år gammal och har redan två säsongers rutin från spel i landets näst högsta serie.
– Jag är jätteglad över att ha skrivit på ett SHL-kontrakt, det känns som nästa steg i karriären för mig. Efter att ha pratat med Chris så kändes det helt rätt att välja Rögle, säger Nils Höglander.

Nils kommer från Bockträsk, en liten by med cirka 20 invånare, i Lappland mellan Malå och Sorsele.
– Jag började åka skridskor och spela hockey på sjön hemma och när det var dags att börja träna och spela i ett lag så blev det Malå, berättar han. Nils gick sen vidare till Clemensnäs och därefter Timrå (U16) innan han flyttade ner till AIK och Stockholm för två år sedan.
– Jag vet inte så mycket om Rögle och Ängelholm men är jättenyfiken på vad som komma skall. Jag har förstått att man har mycket bra saker på gång i föreningen och att det är en hockeystad. Ängelholm verkar lagom stort och kommer att passa mig, säger Nils.

Han är bara 174 cm lång men beskrivs som en dynamisk och skridskostark anfallare som även kan spela fysiskt.
– Det är svårt att beskriva sig själv men jag är ganska ettrig, gillar att ha pucken och spela i hög fart. Jag kommer att jobba hårt för att försöka ta en plats och få en roll i A-laget och SHL.
Han sticker inte under stol med att han siktar på att komma till NHL i framtiden. Han är född sent på året och är därför inte tillgänglig att draftas förrän nästa sommar:
– Jag vill nå så långt jag bara kan i min karriär men tar det steg för steg. Nu är det Rögle som gäller och jag ska etablera mig på den här nivån först.

{!A}

Chris Abbott är mycket förtjust över den nye anfallaren:
– Nils är en skridskostark, dynamisk ung spelare som vi vet har en stor potential att bli en bra spelare för oss i framtiden. En spelare vi förväntar oss kommer att jobba hårt samt att ta nästa steg både med oss men också individuellt vilket kommer ge han alla chanser att uppfylla sin dröm som är att ta sig till NHL. Han tävlar i alla situationer och har den rätta passionen och attityden vilket kommer hjälpa hans spel i vinter, säger Chris.

Nils Höglander flyttar ner till Ängelholm omgående och börjar träna med sitt nya lag redan på tisdagen. Kontraktet sträcker sig över tre år, till och med säsongen 2020-21.

Fakta/Nils Höglander
Född: 20 december 2000 i Bockträsk.
Längd/vikt: 174 cm/84 kg.
Position: Forward.
Skjuter: Vänster.
Moderklubb: Malå IF.
Landskamper: 29 pojk- och juniorlandskamper. Har spelat VM för både U17 och U18.
Draftad: Ej tillgänglig förrän nästa års draft.
Karriär: En av svensk hockeys stora forwardstalanger. Spelade i Timrå som U16-spelare, därefter två senaste åren i AIK där han varvat spel i allsvenskan med J20-spel. Debuterade i Hockeyallsvenskan 15 år gammal och gjorde åtta poäng på 24 matcher den säsongen. Var med i det svenska landslag som vann UVM för 17-åringar 16/17 och i vintras var han med i U18-VM då man tog brons.
Aktuell: Har skrivit på ett treårskontrakt med Rögle BK.