Rögle vann i förlängning
Publicerad: 2020-09-11
Efter match
Rögle vann genrepet borta mot Oskarshamn efter förlängning. Anton Bengtsson blev segerskytt på övertid. Segersiffrorna skrevs till 3-2 (1-0, 1-2, 1-0, 1-0) där Nils Höglander gjorde de båda första målen.

Med en dryg vecka kvar till SHL-premiären åkte Rögle till Oskarshamn för sitt genrep. Daniel Zaar, som gjort flest mål på försäsongen (4) lämnade återbud på fredagsmorgonen. Lagledningen valde att sätta in Nils Höglander på Zaars plats. Nils var också den som öppnade målskyttet den här kvällen med att distinkt skjuta 1-0 halvvägs in i första perioden, hans tredje mål på försäsongen och åttonde poäng. Leon Bristedt svarade för ett snyggt förarbete.
Inför matchen hoppas Rögletränarna att få se sitt lag spela lite mer 5 mot 5 vilket inte varit fallet i de tidigare träningsmatcherna där utvisningarna duggat tätt. Och det fick man i drygt tolv minuter - sen kom kom första utvisningen och de följdes av fler.

Hemmalaget vände på matchen i mellanperioden. Först en kvittering med en man mindre och därefter tog man ledningen i powerplay. Rögle fick en hel del chanser i powerplay och fick till sist utdelning. Drygt fyra minuter in på tredje kvitterade Nils Höglander med sitt andra mål för kvällen från nära håll efter ett tungt skott av Raphaël Lavoie. Rögle fick chans att avgöra i numerärt överläge flera gånger då hemmalaget drog på sig totaslt tio två minutersutvisningar men det blev inte fler mål på ordinarie tid. I förlängningen avgjorde Anton Bengtsson på ett friläge, Rögles tredje seger på försäsongen.

Det här var sista träningsmatchen, nu väntar en vecka med träning och förberedelser innan SHL-premiären hemma mot Linköping nästa lördag kväll kl 18:00.
Fakta:
Oskarshamn-Rögle 2-3 efter förlängning (0-1, 2-0, 1-0, 0-1)
Första perioden: 0-1 (9:52) Nils Höglander (Leon Bristedt).
Andra perioden: 1-1 (1:53) Joakim Thelin, i spel 4 mot 5, 2-1 (8:59) Johannes Salomonsson, i spel 5 mot 4.
Tredje perioden: 2-2 (4:18) Nils Höglander (Raphaël Lavoie) i spel 5 mot 4.
Övertid: 2-3 (2:20) Anton Bengtsson (Olli Palola/Lucas Ekeståhl-Jonsson).
Skott: 28-33 (14-9, 9-12, 7-11, 0-1)
Utv, Oskarshamn: 10x2 min Utv, Rögle: 4x2 min (Éric Gélinas 2, Leon Bristedt 2+2, Niklas Hansson 2)
Så spelade Rögle:
Målvakter: Christoffer Rifalk (Johan Gustafsson) Backar: Samuel Jonsson-Niklas Hansson, Éric Gélinas-Samuel Johannesson, Erlend Lesund-Craig Schira, Lucas Ekeståhl-Jonsson. Kedjor: Nils Höglander-Simon Ryfors-Leon Bristedt, Dennis Everberg-Adam Tambellini-Olli Palola, Melker Eriksson-Brady Ferguson-Raphaël Lavoie, Erik Andersson-Anton Bengtsson-Taylor Matson. Extra fw: Hampus Karlsson.