Skottvillig Smotherman har laddat om
Publicerad: 2015-11-11

Han skjuter mest av alla men bryr sig inte om procenten. Rögleanfallaren Jordan Smotherman har laddat om och är redo när Rögle tar emot Brynäs i omstarten på torsdag kväll. ”It´s a big week for us”, säger anfallsprofilen.

Efter ett tolv dagar långt uppehåll drar SHL igång igen på torsdag kväll. För Rögles del handlar det om hemmamatch mot Brynäs.

- Personligen tycker jag att uppehållet varit lite väl långt. Men vi har haft bra träningar och fokuserat på det vi ska så det känns bra inför omstarten, säger assisterande kaptenen Jordan Smotherman.

Man kan förstå amerikanens otålighet, precis före uppehållet lossnade det rejält för Smotherman och hans lagkamrater när man slog Örebro i två raka matcher inom loppet av ett dygn.

- Jag tycker hela sista veckan före uppehållet var en vändningspunkt för oss. Vi spelade bra, tog poäng och i de sista matcherna lossnade målskyttet också vilket gav oss iktiga trepoängare, säger han.

Har ni lyckats behålla formen och intensiteten?

- Ja, det tycker jag. Det har varit bra träningar och alla har sett fokuserade ut.

Jordan Smotherman sattes ihop med sina landsmän Jack Connolly och Taylor Matson inför sista perioden hemma mot Örebro (underläge 1-3) och enheten formligen exploderade. De drog igång en mäktig upphämtning och vändning och ledde sen laget även i returen uppe i Örebro.

- Vi gillar att spela ihop, vi har bra kemi. Jack är en skicklig center och han vet hela tiden var jag vill ha pucken och Taylor är grymt snabb, jag kan lägga pucken på fri yta bakom motståndarbacken och vet att Taylor kommer att hinna förbi och ta den, säger Jordan.

Trion får fortsatt förtroende tillsammans efter uppehållet.

- Det har stämt bra på träningarna, vi har kunnat slipa på vissa saker och hoppas det fortsätter gå bra när vi nu börjar spela matcher.

Jordan Smotherman har skjutit mest skott av alla i Rögle. 51 skott på 16 matcher. Fem har gått i mål vilket ger knappt tio procent i skotteffektivitet.

- Jag kommer alltid att skjuta mycket. Även ett dåligt skott kan gå i mål. Titta på flera av målen vi gjorde hemma mot Örebro när vi vände, det var skott som egentligen gick utanför men styrdes in.

- Jag bryr mig inte om procenten, den blir lite sämre eftersom jag skjuter så mycket.

Veckan innehåller två viktiga matcher för Rögle, först Brynäs hemma på torsdag och sen jumbon Karlskrona borta på lördag.

- Det är en viktig vecka. Vi siktar på bra utdelning. Kan vi vinna båda så får vi ett bättre läge i tabellen och kan kanske titta uppåt i tabellen istället för i backspegeln. Det är en stor psykologisk skillnad. Fast vi tar en match i taget, säger Jordan Smotherman.