"Du blir aldrig mätt på att vinna"
Publicerad: 2020-04-14
Intervju
Världsmästare, svensk mästare och CHL-mästare – Rögles nye målvakt Johan Gustafsson har redan hunnit samla på sig en hel del titlar. Men han är sugen på mer. ”Du blir aldrig mätt på att vinna, har du vunnit en gång så vill du vinna mer”, säger Johan.

2011 flyttade Johan Gustafsson, då 19 år, till Luleå för att fortsätta sin karriär i norrlandsklubben. I Luleå blev han lagkamrat med bröderna Chris och Cam Abbott. Nio år senare återförenas de i Rögle – då blir bröderna hans chefer som sportchef och huvudtränare.
– Jag har som sagt spelat med Chris och Cam och vet vad de står för och vad de vill ha ut. De har en hög kravbild och det passar mig. Efter att ha pratat med dem och målvaktstränaren (Magnus Wennström) blev valet ganska enkelt, säger Johan och fortsätter:
– Rögle stod faktiskt högst på min önskelista när jag kikade på alternativen inför kommande säsong. Jag har sett vilket uppsving som klubben gjort de senaste åren. Sen är Rögles hemmaarena den roligaste hallen att spela i. Det är otroliga fans som skapar en grym stämning.

Efter två framgångsrika år i Luleå (JVM-guld första året, VM-guld andra med Tre Kronor) fortsatte Johans karriär i Nordamerika. Han skrev kontrakt med NHL-laget Minnesota men fick aldrig chansen att spela i NHL.
– Nej, jag satt väl ombytt en 15-20 matcher men fick inte spela. Det är väl det man hade önskat, att i alla fall fått en match.
Efter två år i farmarligan återvände han till Sverige och Frölunda. Det blev fyra framgångsrika säsonger där Johan fick vara med om två SM-guld och tre CHL-titlar.
– Jag har haft lyckan att vara med och vinna en del. Men det är därför man håller på, man vill ha chans att vinna saker. Det är en grym känsla att tillsammans uppnå ett mål, ett mål som är långt bort men som du varje dag jobbar hårt för att nå. Dag ut och dag in.

Han fick aldrig chansen att vinna något i Tyskland. Mannheim slutade tvåa i grundserien men samma dag som åttondelsfinalerna skulle dra igång ställdes slutspelet in. Johan hann precis åka hem till Sverige med sin familj.
– Vi hade tur som hann hem. Det är en märklig tid just nu, allt är så ovisst. Det känns skönt att ha klart med Rögle, sen får vi se när vi kan komma ner och göra oss hemmastadda.
Med vi menar Johan sin familj, fru Sara, dottern Olivia, 2 år och sonen Leo, tre veckor gammal.
Johan har ganska bra koll på Rögle, inte minst efter att ha mött laget ett antal gånger i SHL föregående säsonger: – Jag såg redan i fjol hur de spelar med en härlig energi och go. Det är ett gäng som går åt samma håll och gör jobbet för varandra. Det ser riktigt lovande ut och det ska bli kul att få vara en del av det kommande säsong.
Innan SHL drar igång i höst ska Rögle gå in i gruppspelet i CHL för första gången i klubbens historia – Johan har mycket erfarenhet av denna turnering.
– Det är en riktigt rolig turnering att spela i, det är kul och mycket lärorikt att spela tävlingsmatcher mot lag från andra ligor och mäta sig med dem. CHL tror jag är en liga som kommer att växa och bli ännu större.

Johan kommer att bilda målvaktspar med fyra år yngre Christoffer Rifalk som gör sin andra säsong i Rögle.
– Jag känner Christoffer Rifalk lite, vi stötte på varandra på målvaktsverkstaden i Luleå för någon sommar sedan. Det är en fin kille, lugn och trygg. Jag ser fram emot att få jobba med honom och Magnus (målvaktstränaren). Jag är ganska stor och aktiv målvakt.
Rögles målvaktstränare Magnus Wennström säger så här om nyförvärvet:
– Johan är en kille med mycket erfarenhet men bara 28 år och han vill fortsätta utveckla sitt spel. Han har vunnit en hel del redan och kommer hjälpa Rögle att fortsätta vinna hockeymatcher. Jag ser verkligen fram emot att börja bygga en relation med Johan och tillsammans med Rifalk förbereda oss för kommande säsong.
Bakom Rifalk och Gustavsson har Rögle dessutom ett riktigt framtidslöfte i juniorlandslagsmålvakten Calle Clang, 17, som står inför sin tredje J20-säsong i föreningen.