Bra avslut för J20 som nu får ladda om
Publicerad: 2019-12-08
J20
Rögle J20 avslutade höstens seriespel i Superelit södra på bästa sätt - med två raka segrar på hemmais. Lördagens 4-3-seger över Frölunda följdes upp med en 6-5-vinst över HV71 efter en stark vändning.

– Skönt att avsluta med några vinster och få lite energi med oss in i uppehållet. Nu ska vi fokusera på att sätta ett spel alla känner sig trygga med och träna hårt för att komma väl förberedda till fortsättningsserien efter nyår, säger tränare Jonas Elofsson.
Det har varit en tuff första halva av säsongen för J20 - på många sätt. Laget missade en topp 5-plats och spel i topp 10-serien efter nyår. Nu får man ta sig till JSM-slutspelet genom att bli topp 6 i fortsättningsserien istället.
Dessutom har laget varit rejält drabbat av skador och sjukdomar. Till dagens match saknade Jonas åtta spelare - och så har det sett ut under större delen av hösten.
– Från match 6-7 så har vi haft minst sex spelare borta hela tiden. Det har varit tufft för alla. Svårt att sätta ihop konstellationer och hitta kemi i laget, killarna som varit friska har fått slita hårt. Men jag vill ge en stor eloge till alla som verkligen kämpat varje dag och aldrig gnällt. Det är bra virke i killarna, säger Jonas.
Det är nu fyra veckor cirka till serien börjar igen - då hoppas Jonas få tillbaka några spelare.
– Skadorna vi drabbats av har varit av olika slag men inget vi kan härleda till att vi tränar fel utan mer otur.

Laget har i helgen dock visat sin kapacitet. 4-3 mot tabelltvåan Frölunda i lördags och så 6-5 idag mot HV som är fyra.
– Jag var väl inte helt nöjd med matchen i lördags, tycker vi gör får många misstag där vi tappar puck på fel ställen och ger motståndarna alldeles för enkla och bra målchanser. Det är något vi pratat om hela året och som vi behöver bli bättre på, det är viktigt för killarna i sin framtida karriär. Det var bättre i dag mot HV, säger Jonas.
Rögle inledde bra och hade en 3-1-ledning i första. Men gästerna kom tillbaka och vände på matchen och 17 minuter in på andra var det HV-ledning med 5-3 efter fyra raka mål. Men Rögle gav inte upp utan samlade ihop sig och vände till en 6-5-seger.
– Det gör ganska mycket att vi i helgen kunnat använda Samuel Johannesson och Kevin Wennström från A-laget, de ger stabilitet och trygghet.
Målskyttar mot HV: Love Bergvall, Benjamin Magnusson, Melvin Wennström, Isac Johnsson (bilden), Kevin Wennström och Gustav Arvidsson.