Hansson: "Vi ska förstöra deras fest där uppe"
Publicerad: 2021-05-08
Efter match
Backen Niklas Hansson var en av Rögles målskyttar i den fjärde SM-finalmatchen mot Växjö. Målet betydde 2-1 till Rögle men Växjö kunde vända på steken och vinna med 2-3 efter sudden, vilket nu ger smålänningarna två matchbollar i finalserien.

Rögle lyckades inte följa upp segern i den tredje finalmatchen i torsdags med ytterligare en seger och därmed en kvitterad matchserie. Efter endast en minuts spel i sudden death kunde Växjö avgöra match 4 genom Pontus Holmberg och nu måste Rögle vinna tre raka matcher för att ta hem SM-bucklan.

Niklas Hansson gav Rögle ledningen med 2-1 i powerplay efter knappt halva andra perioden men det räckte ändå inte för de grönvita.

– Självklart är vi väldigt besvikna så här kort efter matchen. Det var inte den här matchutvecklingen vi hade tänkt oss i dag, säger en nedstämd Niklas Hansson och pekar också lite på marginalerna som inte var på Rögles sida den här matchen:

– I dag hade vi ingen medstuds direkt. Vid båda deras mål under ordinarie tid touchar pucken på någonting och ställer (Christoffer) Rifalk. Det känns väldigt surt men jag antar att sånt jämnar ut sig i långa loppet.

Starten på matchen påminde om hur tredje matchen i torsdags inleddes. Jämnt spel där gästerna kanske spenderade lite mer tid i Rögles zon än tvärtom. Rögle hade svårt att skapa de där klara målchanserna under de första 20 minuterna. I den andra perioden kom Rögle ut lite hårdare och fick ochså tidig utdelning i form av 1-1 efter en dryg halvminut innan då Hansson kunde ge laget ledningen lite senare.

– Jag tycker att första perioden ändå är jämn men vi hade lite svårt att komma till klara lägen där. Andra perioden är vår bästa i matchen och vi kunde ha gjort fler mål än de två vi gjorde då. Chanserna fanns men vi fick inte dit pucken. I den tredje perioden är det jämnt och det kunde ha gått hur som helst egentligen, säger han och tycker samtidigt inte att skillnaden på Växjös spel var så stor jämfört med senast:

– Kanske att de var lite bättre i dagens match men det är en helt jämn match och just nu känns det tungt att vi inte hade det lilla flytet som de hade i dag.

Efter 18.26 i den tredje perioden åkte Rögle på ett lagstraff för att ha varit för många spelare på isen. Man lyckades dock hålla tätt tredje perioden ut och tog matchen till förlängning. En förlängning som startade med att det återstod ytterligare 26 sekunder i det numerära underläget för Rögle. Laget hann bli fulltaligt men 34 sekunder senare avgjorde Växjö matchen efter att Rögle inte orkade att ta sig ur zon efter att man åter var fem utespelare på isen. I Rögle var det upprörda känslor då utvisningen kom i slutet på tredje perioden och trots att man blev fulltaligt så fortsatte spelet i Rögles zon innan avgöraandet på matchen till slut kom.

– Jag vill inte kommentera domslutet där när vi ansågs vara för många spelare på isen. Är säker på att domarna gjorde rätt och det finns ingen anledning att säga mer där, säger han och vill istället blicka framåt mot femte matchen i Växjö på måndag där han inte ser någon anledning till att Rögle ska ändra för mycket:

– Nä, jag tycker inte att vi ska ändra på någonting. Vi har varit med i alla matcherna men har haft lite motstuds. Vi ska förstöra deras fest där uppe och sen har vi hemmamatch igen på torsdag. Det är det enda vi tänker på just nu.

Patric Andersson