Moritz Seider efter första passet: "Kort men tufft"
Publicerad: 2020-10-12
A-lag
I lördags såg han sina nya lagkamrater kliva upp i serieledning efter en stabil 3-1-seger över Örebro - idag körde han sitt första riktiga träningspass med laget. Och nu längtar Moritz Seider efter att få dra på sig matchtröjan. Samtidigt noterar vi från måndagens pass att Anton Bengtsson, som klev av i lördags, var med och körde hela passet.

I fredags kväll anlände 19-årige tyske försvararen Moritz Seider till Ängelholm. Den tyske stortalangen är utlånad till Rögle av NHL-klubben Detroit Red Wings den här säsongen. Han satt på läktaren i lördags och såg sitt nya lag besegra Örebro med 3-1 och kliva upp i serieledning i SHL.
– Det var en kul match att se. Det var högt tempo, mycket skridskoåkning och väldigt intensivt i försvarszon. Det är många smarta spelare. Special teams ser ut att vara väldigt avgörande. Vi har ett bra lag som tävlar hela tiden, är Moritz omdöme efteråt.
– Jag längtar efter att få dra på mig matchtröjan och vara med och spela match, säger han med ett brett leende.
Måndagsträningen var den första gemensamma lagträningen för Moritz. I uppställningen sattes han i par med Éric Gélinas.
– Vet inte vad det säger, vi hade inga spelövningar eller spelade 5 mot 5. Vi får se längre fram i veckan, jag hoppas få vara med på bortaturnén, säger Moritz.
Rögle har två bortamatcher på programmet den här veckan, först Brynäs på torsdag och därefter Leksand på lördag innan bussen vänder söderut till Skåne igen.
Vad säger du om första träningen då?
– Den var rätt kort men tuff. Det var bra tempo och killarna är skickliga. Jag är glad över att vara här och längtar efter att få börja spela match.

I lördagens match tvingades anfallaren Anton Bengtsson utgå i första perioden efter att ha tacklats hårt. Men det var ingen större fara med Anton som var tillbaka på isen på måndagen och tränade som vanligt.
Formationerna på dagens träning:
Målvakter: Johan Gustafsson, Christoffer Rifalk och Felix Tengvall (J20).
Backar: Éric Gélinas-Moritz Seider, Samuel Jonsson-Niklas Hansson, Erlend Lesund-Lucas Ekeståhl, Samuel Johannesson-Craig Schira, Hampus Lindholm. Forwards: Anton Bengtsson-Simon Ryfors-Nils Höglander, Leon Bristedt-Ben Smith-Olli Palola, Dennis Everberg-Mattias Sjögren-Daniel Zaar, Erik Andersson-Brady Ferguson-Taylor Matson. Adam Edström.