Rögle jagar offensiv islossning: ”Gäller att vi är lite hetare”
Publicerad: 2022-08-22
Inför match
Rögle jagar sin första seger under försäsongen. I de två inledande förlusterna har laget gjort totalt tre mål framåt och inför mötet med HV71 under tisdagen söker laget islossning i offensiven. – Det är så klart viktigt att man hittar rätt så snabbt som möjligt, det är mycket enklare att spela när det finns stark kemi, säger Daniel Zaar.

Rögle har spelat två träningsmatcher så här långt under försäsongen 2022. Både mot Kristianstad borta och Helsingfors hemma blev det tvåmålsförluster, 2-4 och 1-3, och laget väntar fortfarande på att hitta formen i offensiven. Daniel Zaar, som stod över matchen mot Kristianstad men fanns med mot Helsingfors, tycker att det finns mycket positivt att bygga vidare på.

– I senaste matchen tycker jag att vi skapar mycket chanser och har lägen att göra fler mål. Så det gäller att vi fortsätter att göra saker rätt och är lite hetare när vi får lägena, säger han.

Som vanligt under försäsongen testar tränarstaben olika kedjeformationer och backpar under träning och träningsmatcher. Mot Helsingfors matchades Zaar tillsammans med Dennis Everberg och Marco Kasper.

– Det kändes helt okej tycker jag. Vi har testat lite olika formationer nu en period och man har spelat med lite olika killar hela tiden. Det är så klart viktigt att man hittar rätt så snabbt som möjligt, det är mycket enklare att spela när det finns stark kemi. Vi fortsätter nöta så ska vi nog hitta rätt innan tävlingsmatcherna börjar, säger han.

Imorgon åker Rögle till Jönköping för möte med SHL-nykomlingen HV71. Det blir den tredje av fyra träningsmatcher som laget ska spela. HV71 åkte ur högsta ligan säsongen 2020-21, men det blev endast ett år i Hockeyallsvenskan för smålänningarna.

– Det ska bli en rolig match, det är kul att de är tillbaka i SHL. Det känns nästan som att vi har lite rivalitet med dem när vi möts. De har värvat in många bra spelare under sommaren så det bli intressant att se, säger Zaar.

Under måndagsträningen saknades tre Röglespelare. Adam Engström och Oskar Pettersson är iväg med Team 20-landslaget och är otillgängliga för spel. Marco Kasper är krasslig och är ett frågetecken till spel.

Matchen i Jönköping spelas i Husqvarna Garden och startar 18.00. Biljetter till matchen hittar du HÄR.

Du har väl köpt säsongskort? Skynda dig att säkra din plats i Catena Arena - sista dagen att köpa säsongskort är 4 september. Klicka på bilden för mer information.

{!A}

Joel Nordström