AIA:s pris till Andreas Ljunggren
Publicerad: 2021-10-23
Andreas Ljunggren prisades under lördagen med Angel Island Armys pris ”Jackes grönvita hjärtan” för sitt stora engagemang i Rögle BK.

Andreas Ljunggren har varit en del av Röglefamiljen under närmare 20 år. Han har skrivit på hemsida, grävt i arkvien, kommenterat matcher och på senare år varit fotograf åt klubben i olika sammanhang. Innan nedsläpp i matchen hemma mot Luleå under lördagen överraskades han på isen av AIA. Ljunggren var redo att fota den, som han trodde skulle få priset, fram till att han hörde sitt eget namn i högtalarna.

– När de började läsa upp motiveringen tänkte jag: "Vänta nu här". Jag blev lurad, det är bara att konstatera, säger han och fortsätter.

– Jag är glad att jag hade annat att fokusera på direkt efteråt annars hade jag nog blivit lite tårögd. Jag är jättetacksam för det här priset. Det är en enorm ära, säger han.

Motiveringen bakom priset lyder:

"Med ett bultande Rögle-hjärta följer han varje skridskoskär med stort fokus och har en enorm passion för sin uppgift. Hans fingertoppskänsla är främsta verktyget och resultatet är alltid glasklart. I åratal har han förevigat ögonblick genom sin lins och förra säsongen var inget undantag. Han gjorde abstinensen för supportrar mindre och gav oss bilder från unika vinklar och perspektiv. En eldsjäl med hjärta för Rögle och AIA". .

Bakgrund till priset:

Priset har delats ut sju år i rad. Johansson har sitt nummer 26 upphissat i Catena Arena och är en av Rögles största legendarer genom tiderna I supportrarnas ögon har Jakob "Jacke" Johansson alltid visat stort Rögle-hjärta och varit en fantastisk förebild. Efter hans 16 säsonger i Rögle ville Angel Island Army visa sin uppskattning genom att instifta ett pris i hans namn. Juryn består av Angel Island Armys styrelse.

Peter Ekholm