Efter match: Rögle-Brynäs 4-2
Publicerad: 2021-12-02
Efter två förluster tog sig Rögle tillbaka på vinnarspåret igen. Rögle vann med 4-2 mot Brynäs hemma i Catena Arena under torsdagskvällen.

Hemmaförlust (1-4) mot Leksand och strafförlust (3-4) borta mot Timrå var Rögels facit inför mötet med Brynäs på torsdagskvällen. Men två nederlag fick räcka för Rögle som tog sig tillbaka på vinnarspåret.

Dennis Everberg gjorde två mål och en assist och Adam Tambellini samt Oskar Stål-Lyrenäs blev målskyttar för Rögle, medan Christoffer Rifalk räddade 30 puckar. Leon Bristedt och Anton Bengtsson stod för två assist i matchen.

Everberg gjorde under kvällen sitt åttonde och nionde mål för säsongen. Forwarden inledde sitt målskytte för kvällen med att sätta 2-0 till Rögle i numerärt överläge i den andra perioden. Efter 6:48 kunde Everberg från nära håll peta in pucken efter att Bengtsson fått första chansen framför Brynäs-kassen. Målet blev matchavgörande i matchen.

I den tredje perioden nätade Everberg igen när han från nära håll satte 4-1. Bengtsson jagade ikapp pucken bakom mål och spelade fram Everberg vid den första stolpen. Everberg visade kyla och rundade Brynäs målvakt Veini Vehviläinen innan han la in pucken med en backhand.

– På första skjuter "Bengan" i ribban och jag kan raka in den och andra målet är "Bengan" igen som gör ett hästjobb där. Jag är på rätt plats på rätt tillfälle, så det var skönt, säger Everberg om sina mål.

Brynäs skapade under första periodens första halva flera chanser mot Rölge-målet. Med Rifalk höll emot och istället var det hemmalaget som tog ledningen. Efter 14:23 sotd Stål-Lyrenös för en individuell prestation och tog sig in i slottet där han lyfte in en backhand bakom Vehviläinen. För assisten stod Samuel Jonsson och Linus Sjödin.

– Det var egentligen så hela matchen, när de tryckte på gjorde vi mål, så det är jätteviktiga psykologiska mål vi gör, säger Christoffer Rifalk.

Brynäs spräckte Rifalks nolla med 5:20 kvar av mittperioden. I ett flygande anfall i numerrät överläge kunde till slut Nick Olesen snärta in pucken i krysset fram till 2-1.

Tambellini gjorde 3-1 till Rögle i den tredje perioden när han fiskade upp en puck framför kassen och lyfte in sitt trettonde mål för säsongen. Målet gjorde att Tambellini förlängde sin poängsvit till nio matcher. Under sviten har han gjort tio mål och fyra assist. Totalt har Tambellini gjort 22 poäng i SHL den här hösten.

Brynös tog ut Vehviläinen i slutet av matchen, och lyckades få in en reducering till 4-2 genom Tomi Sallinen.

– Det var en jämn match, vi spelade inte vår bästa match ikväll men killarna krigade bra framförallt framför målen. Vi tävlade lite hårdare för pucken på de viktiga områdena. Boxplay var bra och stoppade dem för tt kvittera sen gjorde vi det bra och ryckte ifrån. Det var inte vår bästa match men vi är glada att vi går härifrån med en seger, säger Cam Abbott

Rögle spelar sin nästa match redan på lördag när Örebro kommer till Catena Arena (18:00).

Notera att … Rögle saknade Erlend Lesund, men fick tillbaka Ludvig Larsson i laguppställningen.

FRÅN OMKLÄDNINGSRUMMET

Christoffer Rifalk