Andra raka för J20 - nollade Färjestad
Publicerad: 2019-10-20
J20
J20 tog andra raka segern den här helgen när man besegrade Färjestad hemma i Catena Arena med 4-0 (3-0, 0-0, 1-0). Det var en match som hemmalaget avgjorde redan i första.

– Jag tycker vi kommer ut och tar tag i matchen från start precis som vi vill. Vi har långa anfall på dem, tävlar bra och kontrollerar det som händer ute på isen, säger tränare Jonas Elofsson.
Det tog drygt tolv minuter innan första målet kom genom Benjamin Magnusson men i slutet av perioden kom ytterligare två genom Melker Eriksson och Gustav Arvidsson och Rögle hade en stabil 3-0-ledning med sig in i pausvilan.
– Sen tycker jag att vi spelar av matchen på ett bra sätt, vi har bra kontroll och det var riktigt kul för laget och målvakten Calle Clang att hålla nollan. Vi har släppt in fem mål på tre matcher den här helgen, det är vi mycket nöjda med, säger Jonas.
I matchens slutskede spikade Benjamin Magnusson slutresultatet till 4-0.
Efter matchen valde coach Elofsson att lyfta fram en av lagets slitvargar - J18-anfallaren Douglas Andersson.
– Douglas gör ett grymt jobb längs sargerna och framför mål. Han jobbar stenhårt i varje byte och är väldigt nyttig för oss.

Den 196 centimeter långe Douglas Andersson är nöjd med helgens insatser.
– Jag försöker jobba hårt i varje byte och åker lika mycket både framåt som i backcheckingen där jag vill försöka ta tillbaka pucken. Jag har jobbat hårt med min snabbhet i sommar och känner att det gett lite resultat, säger Douglas.
Med sin storlek är han jobbig för motståndarna i närkampsspelet och framför mål. Själv försöker Douglas titta på A-lagets Dennis Everberg som rankas som en av landets bästa spelare framför motståndarmålet.
– Min coach i J18, Mathias Tjärnqvist, har sagt till mig att kolla på Dennis och ta efter. Det är framför mål som det avgörs.
Segern mot Färjestad var viktig eftersom annars hade avståndet upp till lagen ovanför strecket som går till Topp 10-serien varit allt för stort.