Adam Engström vald av Montreal Canadiens
Publicerad: 2022-07-08
Nye Röglebacken Adam Engström blev vald som nummer 92 totalt vid NHL-draften i Montreal. Backen tingades i den tredje rundan.

I våras blev Adam Engström klar för Rögle. Nu har backen draftats av Montreal Canadiens. roglebk.se nådde en överlycklig 18-årig bara minuter efter att han tingats av den anrika klubben.

– Det är bara mäktigt. En riktigt mäktig känsla, säger han.

Draftrunda två till sju hölls i Bell Centre i Montreal under fredagen och Engström blev tredje spelare från Rögle att väljas efter Marco Kasper (8/Detorit Red Wings) och Oskar Pettersson (72/Ottawa Senators). Efter Engström valdes också målvakten Samuel Jonsson av Edmonton Oilers och Linus Sjödin av Buffalo Sabres.

– Jag hade lite på känn att det skulle bli Montreal faktiskt. Jag har haft bra möten med dem innan, säger Engström.

Adam Engström är inte på plats i Montreal utan satt hemma i Sverige med familjen och följde draften under fredagen.

– De ser mig som en tvåvägsback som är skicklig med pucken och som är bra defensivt. Jag har inte hört jättemycket om staden förutom att det ska vara en häftig stad. Klubben har en stor historia och att få komma till Canadiens är helt overkligt, säger Engström.

Peter Ekholm