Almen Bibic satte skräck i Örebro
Publicerad: 2015-10-30

Denna skräckens afton för Örebro i SHL stavas Almen Bibic. Närkingarna såg ut att gå mot en kassaskåpssäker seger efter att ha vänt underläge till 3-1 inför sista perioden. Men då tog Röglefansens favoritspelare över huvudrollen i en slutperiod som fick ett målsvagt hemmalag att fullkomligt explodera.

Det fanns bara ett läge att vända på begravningsstämningen i Lindab Arena och det var full fart framåt. Det blev en vändning som saknar motstycke.

Den nykomponerade transatlantiska kedjan med Jordan Smotherman-Jack Connolly-Taylor Matson visade sig vara ett genidrag av tränarna som bäddade för den psykologiskt viktiga och  snabba reduceringen.

Matchuret stod på 22 sekunder i slutakten när Almen Bibic chansade med en puck mot mål som via ett Örebroben ställde Julius Hudacek i gästernas mål.

-  Eldebrink har sagt till oss att lägga pucken på mål. Det var så jag kände också i den situationen. Publiken kom igång. Och just där gick vår sjätte spelare in och det blev som en tsunami. När vi har publiken med oss är det helt vilt, säger Röglebacken.

Det följde 22-åringen från Rättvik i Dalarna upp med en assist till Jesper Jansens 3-3 kvittering. Och som pricken över i:et fick Almen avsluta det han påbörjat. 6-3 kom när gästerna toppade sex utespelare. Pucken gled från egen försvarszon över hela banan och in i det tillspillogivna Örebromålet.

När Kvällspostens Alf Karlsson efter matchen undrar om risken att slå en icing avfärdar backbjässen med att han hellre tar 1000 icing i det läget av matchen.

Almen Bibic minns knappt när han gjorde två mål och en assist.

- Möjligtvis var det under juniortiden. Jag är ju inte med för att göra mål utan för att försvara. Det är min uppgift. Men vi har jobbat hårt som lag för att få utdelning. Och äntligen fick vi det.

Efter pucken som gled-in-i-mål kom Almen i full karriär och kunde inte hålla igen känslorna. Han tittade upp mot klacken och hoppade i en segergest med armarna i luften jublande upp mot plexiglaset.

- Det var total eurofori. Jag får passa på att be Örebro om ursäkt. Jag överdrev kanske en del. Det är en ny match i morgon (läs lördag). Men det var bra att vi fick igång målskyttet, säger Rögles nummer tre – fansens kelgris nummer ett!

Sven Sandström