Trion som ledde vändningen
Publicerad: 2015-10-30

Draget att sätta ihop de tre transatlanterna prövades redan i fjol med lyckat resultat. På fredagskvällen ledde Jack Connolly, Jordan Smotherman och Taylor Matson Rögles supervändning hemma mot Örebro.

Uppförsbacken efter två perioders spel hemma mot Örebro var lång och brant. Underläge 1-3 och snudd på energilöst spel från Rögles sida under andra perioden gjorde att förhoppningar om poäng var långt borta.

Men ett snack av assisterande kapten Jordan Smotherman i omklädningsrummet, nya kedjor och en vilja av stål ändrade på allt.

20 effektiva minuter senare hade Rögle stått för en imponerande urladdning. Framburna av en högljudd hemmapublik, en transatlantisk kedjetrio som lok och massor av moral gjorde Rögle fem raka mål och vann med 6-3.

- Jag snackade en del redan före matchen och även i andra pausen och ville vara ett gott exempel. Det handlade om att visa känslor. Den senaste tiden har vi gjort bra matcher men saknat det lilla extra för att kunna vinna, säger Jordan Smotherman.

- Alla spelarnai omklädningsrummet svarade upp och gick ut och höjde sig.

Jordan sattes ihop med landsmännen Jack Connolly och Taylor Matson och de drog igång vändningen i första bytet.

- Reduceringen gav oss energi och vi fortsatte pumpa på. Det handlar om att lyfta in puckar mot mål, ta fighten och inte ge upp, säger Jordan som gjorde 5-3-målet.

Rögletränaren Magnus Bogren berättar att draget att sätta ihop de tre amerikanerna gjorts förut med lyckad utgång:
- Vi gjorde det ifjol en gång när vi låg under och de hjälpte oss vända den gången också, säger Magnus.

Planens bäste spelare hette Jack Connolly, centern satte skridskorna rätt hela tiden. Han gjorde det viktiga 4-3-målet drygt sex minuter in på sista perioden.

- Jag försökte dra målvakten men han stängde igen, jag fick tillbaka pucken och försökte lyfta in pucken mot mål och hoppas någon lagkamrat var där. Turligt nog studsade den på deras spelare och in, säger Jack.

- Det är precis sådana mål vi behöver. Lite lyckliga studsar.

Jack valde sen att hylla fansen:

- Unbelievable. De är fantastiska, de stöttar oss hela tiden och vi ville verkligen ge dem en seger, säger han.

Rögle satte sig på bussen en timme efter slutsignalen för att påbörja resan till returmatchen i Örebro lördag kväll.

- Vi njuter en kort stund, när vi sluter ögonen är det glömt och då ska vi börja ladda för returen. Vi är inte nöjda och Örebro kommer att vara revanschsuget, säger Jordan Smotherman.