Rutinerad målvakt klar för Rögle
Publicerad: 2017-09-26
Nyhet
Osäkerheten kring Ville Kolppanens skada gör att Rögle agerar. På tisdagen blev den rutinerade kanadensiske målvakten Justin Pogge, 31, klar för klubben.

– Vi har i dagsläget bara en målvakt i truppen som kan spela och vi behöver två. Vi vet ännu inte när Ville kan komma tillbaka och när vi fick möjlighet att säkra upp målvaktssidan med Justin Pogge så tog vi den chansen, säger Rögles sportchef Anders ”Masken” Carlsson.

Rögle har fått en tuff start på säsongen med tre raka förluster. Ville Kolppanen blev skadad strax före SHL-premiären och Emil Kruse, ny från Karlskoga till den här säsongen, har fått axla en stor börda i Röglemålet.
– Först vill jag säga att ingen skugga ska falla över Emil Kruse, han var vår bäste spelare i premiären mot Malmö. Vi vinner och förlorar som ett lag och alla i omklädningsrummet har en del i det här, säger ”Masken”.
– Emil är en stor talang som jobbar stenhårt varje dag för att bli bättre. Men han har fått en orimlig börda och pressen på honom har blivit för stor. Han behöver avlastning, fortsätter ”Masken”.

Nye målvakten Justin Pogge är en rutinerad målvakt med lång erfarenhet från spel i de högsta ligorna i Nordamerika, Sverige och Ryssland.
Den 192 centimeter långe burväktaren var en stor talang och har spelat både UVM och JVM för Kanada. Han draftades i tredje rundan 2004 av Toronto Maple Leafs och gjorde senare även sin NHL-debut för den klassiska klubben.
Justin har bra erfarenhet från svensk hockey. Han har spelat tre säsonger i Sverige varav två i SHL för Färjestad där han imponerade med en räddningsprocent på över 92 % båda säsongerna. Senaste säsongen spelade han i KHL för Slovan Bratislava.
– Justin är ganska lik Anders Lindbäck som spelade hos oss i fjol. Han är stor, erfaren och bra med klubban.

Justin Pogge har skrivit på ett kontrakt för resten av säsongen vilket innebär att Rögle nu har tre målvakter på kontrakt:
– I dagsläget så är det två målvakter som kan spela. När de blir tre så får vi ta det då, säger ”Masken”.
Det är i dagsläget inte klart när Justin Pogge blir spelklar, en del pappersarbete återstår och han är inte aktuell för spel i lördagens derby hemma mot Malmö.

Fakta/Justin Pogge
Född: 22 april 1986 i Fort McMurray, Kanada.
Längd: 192 cm
Vikt: 93 kg
Position: Målvakt
Plockar: Vänster
Draftad: 2004 i tredje rundan av Toronto Maple Leafs. Karriär (i korthet): Spelat UVM och JVM för Kanada. Har tillhört Toronto och Phoenix i NHL. Sex säsonger i AHL, tre i Sverige, Karlskoga och Färjestad (två år i SHL) och nu senast i KHL (Slovan Bratislava).