Rögletränaren hoppas komma hem med VM-medalj
Publicerad: 2019-05-23
Rögle BK
I dag inleds jakten på medaljerna i årets hockey-VM. I Kosice drabbar Tre Kronor samman med Finland kl 20:15 och samtidigt i en annan kvartsfinal, i Bratislava, ställs Tjeckien mot Tyskland. I det tyska båset finns Rögletränaren Cory Murphy med i tränarstaben.

– Det blir en tuff utmaning. Tjeckerna är favoriter, det blir snudd på hemmaplan för dem. Men jag hoppas vi kan överraska och jag hade gärna åkt hem med en VM-medalj, säger Cory innan kvällens kvartsfinal.
Efter säsongsslutet med Rögle i mars fick Cory frågan om han kunde hjälpa till i tränarstaben i Tysklands VM-lag vilket han tackade ja till. I sju veckor har han nu jobbat för det tyska förbundet.
– Det har varit roligt, mycket lärorikt och intressant. Men vi har förhoppningsvis det bästa kvar.

Tyskland slutade trea i sin grupp efter Kanada och Finland. Man inledde gruppspelet starkt med fyra raka segrar innan det blev förlust mot både Kanada och USA. Man avslutade sen gruppspelet med en imponerande seger över Finland.
– Vi har en bra grupp med spelare som jobbar hårt och som alltid kommer till jobbet. Mot USA gjorde vi en av våra allra bästa matcher och den kunde slutat hur som helst. Sen var det skönt att kunna vinna avslutningen mot Finland, det tar vi med oss in i slutspelet, säger Cory.
I kvällens kvartsfinal är Tjeckien favorit:
– Det är ett snabbt och offensivt lagt lag med många skickliga spelare. Vi hoppas kunna få ner deras fart lite och få in dem i vårt spel. Då har vi en bra möjlighet. Det ska bli riktigt roligt, säger Cory.

Cory har varit hemma i Sverige några gånger under de senaste sju veckorna som varit riktigt intensiva.
– Det är mycket jobb med video och scouting efter träningar och matcher. Det har varit mycket lärorikt. Det ska bli kul att komma hem efter VM och träffa familjen igen och jag ser också fram emot att träffa spelarna och ledarstaben i Rögle igen, avslutar Cory.