Ted tillbaka i hallen efter skadan
Publicerad: 2019-09-20
A-lag
Skadade centern Ted Brithén var tillbaka i Catena Arena på fredagen för att följa sina lagkamrater under träningen isen. När han själv är tillbaka är fortfarande ovisst men han är beredd att hjälpa till under tiden han rehabiliterar sin egen skada.

– Jag har rätt mycket erfarenhet från hockey och jag gillar att analysera spelet. Jag kommer inte att ta tag i något själv men om någon frågar mig så delar jag så klart med mig om mina åsikter, säger han.
Det var i lördagens hemmapremiär mot HV71 som Ted skadades. I första perioden hade han hunnit göra ett mål och en assist men i andra fick han ett skott i huvudet. Ted hann vrida undan sig lite men pucken tog i käken. På måndagen opererades Ted för sin käkfraktur och nu har vägen tillbaka till ett normalt liv och hockeyrinken påbörjats.
– Igår var en smärtfylld dag, det var tredje dagen efter operationen och läkarna sa att det kunde göra som mest ont då. Jag börjar få ordning på medicineringen.

Hur lång tid han blir borta är väldigt ovisst.
– Läkarna säger att det tar sex veckor innan jag kan äta normal mat, tills dess blir det flytande föda. Och då är det svårt att få i sig tillräckligt med energi för att prestera på isen. Jag kommer att få spela i specialskydd för att skydda mot smällar men vi får ta det efterhand. Jag vill inte stressa för det hämmar läkningsprocessen. Just nu ser jag bara fram emot att få äta en riktig hamburgare om sex veckor.
Ted kommer att vara i arenan och med laget så mycket han kan - det är en viktig bit för honom.
– Det betyder mycket för mig att kunna vara i omklädningsrummet och med grabbarna i laget, det är en stor del av mitt vanliga liv så det känns skönt, säger han.