Ferguson om första matcherna: ”Har varit väldigt bra lärdomar för laget”
Publicerad: 2022-09-23
Inför match
Inga skott mot eget mål i 37 raka minuter. Mot Luleå höll Rögle en tätare defensiv jämfört med premiären. Brady Ferguson hyllar lagets utveckling inför fortsättningen. – Det är alltid en process att få in alla nya spelare och de yngre killarna i spelsystemet och få allt att klaffa, säger Brady Ferguson.

I premiären mot Brynäs släppte Rögle in fyra mål. I omgång två borta mot Luleå halverades den siffran och hemmalaget hade en bra bit in i den andra perioden endast skjutit totalt två skott på mål. Dagen efter matchen hyllar centern Brady Ferguson lagets defensiva samarbete.

– Kollektivt spelar vi riktigt bra i de två första perioderna. Då spelade vi så som vi vill spela och jobbade hårdare än dem, jag tycker att vi visade resten av ligan hur bra vi kan vara, säger Brady Ferguson.

Trots den stora dominansen i de 40 första minuterna av matchen fick Luleå in en puck med två sekunder kvar av den andra perioden, vilket fick matchbilden att skifta inför tredje.

– De första och sista två minuterna av en period är väldigt viktiga, så när de fick in sitt första mål gav det dem mycket momentum. Det gjorde att vi tvingades spela lite mer av en defensivt inriktad hockey i tredje. Men det var starkt av oss att hålla ut och vinna. De här två första matcherna har varit väldigt bra lärdomar för laget, säger han.

Under försäsongens träningsmatcher och CHL-gruppspel släppte Rögle in totalt 18 mål på åtta matcher. Ferguson betonar att utvecklingskurvan fortfarande är påväg uppåt i den här delen av säsongen. Rögle är återigen SHLs yngsta lag och har ett par yngre spelare som ska hitta rätt i spelsystemet.

– Det är alltid en process att få in alla nya spelare och de yngre killarna i spelsystemet och få allt att klaffa. Samtidigt har vi flera killar som har varit med länge, vilket är till stor hjälp med det. Just nu handlar det om att komma samman som lag och hitta rätt kemi för att samarbetet ska stämma, framför allt i egen zon, säger han.

Hur ser din roll som center ut i egen zon?

– Det kan vara en tuff uppgift. Vi har ett stort ansvar i samarbetet med backarna och jobbar ofta långt ner i egen zon. Samtidigt måste vi vara med i offensiv zon också för att få tyngd i vår forecheck. Just igår lyckades vi bra för det mesta och lyckades backa upp våra backar på ett bra sätt och gjorde det lättare för dem, säger Ferguson.

Under fredagen tränade Rögle i Luleå och stannar en natt till i staden. Imorgon blir det bussresa ett par mil söderut till Skellefteå, som är lördagens motståndare.

Skellefteå är ett av två lag som har hunnit spela tre matcher i årets säsong. De började med att förlora hemma mot Malmö innan det blev seger borta mot Linköping i tisdags. Igår gick laget mållösa från bortamötet med Leksand, där det blev förlust med 0-1.

Vilket typ av motstånd förväntar ni er imorgon?

– Vi måste gå vidare från matchen igår och ladda om. Alla vet att Skellefteå har ett riktigt starkt lag så det blir viktigt för oss att komma ut lika starkt som vi har gjort de senaste matcherna. Om vi kan fortsätta spela som vi vill och hålla oss till vår plan ser vi starka ut, säger Ferguson.

Matchen mot Skellefteå startar 18.00 och sänds på Cmore.

Joel Nordström