Roman Will höll andra nollan för säsongen
Publicerad: 2019-12-26
Efter match
Rögles tjeckiske målvakt Roman Will höll nollan för andra gången den här säsongen. Det bidrog starkt till att Rögle kunde ta två poäng i hemmamatchen mot Färjestad under Annandag Jul.

I seriepremiären mot HV71 den 15 september vann Rögle med 4-0 och lagets tjeckiske målvakt Roman Will höll nollan. I dag var det dags för säsongens andra nolla för Roman när Rögle tog en imponerade tvåpoängare hemma mot Färjestad (1-0 efter overtime). Fast det ville han inte prata om så mycket i omklädningsrummet efter matchen.
– Jag hjälpte laget att vinna den här matchen. Själv är jag bara en liten del av detta och det viktigaste är alltid att vi vinner matcherna. Dessutom fick vi god hjälp av publiken i dag som var helt fantastisk, berättar tjecken och fortsätter angående om Färjestad som motståndare är lättare eller svårare att mota puckar mot än andra lag:
– Svårt att säga men det tror jag inte egentligen. Alla motståndarna i den här ligan är så skickliga. Visst har Färjestad skickliga forwards men det har de andra lagen också. Jag tycker att SHL är Europas bästa liga.

Roman Will menar också att han hade stor hjälp av sina utespelare i den här matchen och kände direkt från nedsläpp att en seger var möjlig.
– Vi kändes redo från start och visste precis hur vi skulle spela. Jag tycker att vi fullföljde det till hundra pocent. I dag kändes vi starka och det var kul att se, säger Roman Will och blickar nu framåt mot nästa match som är derbyt nere i Malmö:
– Egentligen är alla matcher lika viktiga och på lördag är det bara en av många matcher. Fast visst är det extra kul när vi har så mycket fans på plats som jag antar att vi kommer att ha då. Jag ser fram emot att spela den matchen.

Förra säsongen slutade Roman Will på andra plats i målvaktsstatistiken i den tjeckiska ligan. Då fick han även debutera i det tjeckiska landslaget. Även sen han kom till Rögle den här säsongen har han fortsatt blivit uttagen i landslaget. Något han så klart gläds över.
– Det är väldigt kul och en ära att få representera sitt land. Visst hade det varit kul att komma med till VM framåt våren men det kan jag inte tänka på nu, säger han och utvecklar vad han menar:
– Tjeckien har många bra målvakter just nu och alla vill spela VM. Det enda jag kan göra för att öka mina chanser är nog att inte tänka på det för mycket. Om jag först och främst har fokus på mitt spel här i Rögle så tror jag att mina chanser att få spela mer i landslaget blir större, avslutar Roman Will efter sin andra hållna nolla i SHL.

Patric Andersson