Wills fjärde nolla för säsongen
Publicerad: 2020-02-25
Efter match
Han har visat upp ett stort spel hela säsongen och är en av de bästa målvakterna i hela SHL. När Rögle kom tillbaka snabbt efter förlusten i lördags höll målvakten Roman Will sin fjärde nolla för säsongen.

Rögles tjeckiske målvakt Roman Will har gjort stor succé under säsongen och har visat sig vara en av de bästa värvningarna sportchefen Chris Abbott gjorde inför säsongen. Mot Örebro hemma i Catena Arena tog Rögle en stabil seger utan att kanske komma upp på några rikitgt höga höjder. En som dock spelade på topp var Roman Will som höll sin fjärde nolla för säsongen.
– Det där har jag inte så bra koll på och det är inte så viktigt egentligen. Jag är ingen fan av statistik och det är utespelarna som hjälper mig att hålla nollan och vinna matcherna. Utan dem så är jag ingenting, säger en ödmjuk Will som dock har en bit kvar till sitt säsongsbästa:
– Jag har hållt nollan sju matcher under en säsong i den tjeckiska ligan men som jag var inne på så är det inte så viktigt. Det är inte jag som vinner matcherna utan vi är ett lag som gör detta och så har jag känt det hela den här säsongen.

Rögles seger präglades mycket av ett starkt powerplay där laget hade väldigt bra utdelning. I det övriga spelet spelade man klokt och disciplinerat.
– Tycker vi gör en stor match där vi visar prov på tålamod. Vi är smarta och starka och släpper inte till så mycket chanser bakåt egentligen mer än ett par i första perioden. Som tidigare under säsongen så är vi som starkast då vi gör jobbet i båda ändarna av isen och håller oss till vår gameplan, menar han och pekar på en annan avgörande faktor:
– Visst var vårt powerplay vasst i dag och väldigt avgörande men glöm inte heller vårt PK (penaltykilling) som var minst lika stabilt. Där har vi varit bra hela säsongen och det måste vi bibehålla.

Liksom många av sina lagkamrater så säger Roman Will att han inte tittar alls i tabellen. Det viktigaste nu tycker han är att ta en match i taget och vinna så många det går av de återstående sju matcherna.
– Självklart vill vi ta en plats bland de sex bästa när vi nu ligger så bra till som vi gör med så få matcher kvar att spela. Hur många poäng ytterligare vi behöver ta går inte att svara på men jag kan lova att vi gör allt vi kan nu i slutspurten och sen får vi se var vi hamnar, säger han och riktar ett stort tack till fansen på läktarna i Catena Arena:
– Deras support känns så tydligt och jag tycker det är viktigt att visa vår tackasamhet och uppskattning som jag gjorde i kväll efter matchen. Jag försöker att göra det efter varje match och det kommer att bli väldigt häftigt att spela slutspel inför dem, hälsar Roman Will avslutningsvis.

Patric Andersson