Rögle förlorare i derbyt: "De här förlusterna svider mest av alla"
Publicerad: 2022-09-29
Rögle åkte på säsongens andra förlust under torsdagskvällen. Malmö var det starkare laget i derbyt och vann med 1-2. – De här förlusterna svider mest av alla, säger Rögletränaren Cam Abbott efter matchen.

Theodor Niederbach sprack sin målnolla i Rögletröjan, men Rögle gick förlorande ur Skånederbyt. 20-åringen gjorde Rögles enda mål i matchen när sydskåningarna vann med uddamålet.

– Jag tycker att vi saknade lite intensitet ikväll. Det var inte dåligt, men vi behöver ha det trycket som vi hade i tredje i hela matchen. Samtidigt möter vi ett lag som spelar väldigt sammansvetsat, fysiskt och smart, säger tränare Cam Abbott efter matchen.

Calle Clang vaktade Rögles mål och räddade 19 av 21 skott.

Matchen inleddes i ett rasande tempo och båda lagen hade chanser att ta ledningen. Malmö var laget som skulle få in första pucken och det i powerplay.

Drygt två minuter senare kom kvitteringen från hemmalaget. Erlend Lesund hittade en fristående Theodor Niederbach som hittade nät bakom Malmömålvakten Daniel Marmenlind. Målet var 20-årige Niederbachs första för säsongen och det första i Rögletröjan.

Malmö återtog ledningen i den andra perioden efter ett backen Adam Ollas Mattsson kastat in pucken på mål och förbi en skymd Calle Clang. Målet skulle också visa sig bli matchavgörande.

Rögle skapade en mängd chanser till kvittering i den tredje perioden, men lyckades inte förvalta några av dem till mål. Tredje perioden slutade mållös och Malmö tog samtliga tre poäng.

Cam Abbott tycker inte att Rögle saknade chanser för att göra fler mål, men att vissa saker behöver bli bättre för att få upp effektiviteten.

– Initialt tycker jag att deras målvakt fick se för många puckar. Samtidigt har vi tre eller fyra riktigt bra chanser i slottet, där vi kanske hade fått mer utdelning en annan kväll, säger han.

Nästa match är på lördag då Linköping gästar Catena Arena. Matchen startar 18.00 och biljetter köper du HÄR.

Joel Nordström
Huvudpartners