Ängelholmshem blir utvecklingspartner
Publicerad: 2020-10-16
Grönvit hållbarhet
Hållbarhet är en av våra viktigaste framtidsfrågor. Tillsammans med andra blir möjligheterna att göra skillnad betydligt större. Därför kliver Ängelholmshem in och blir utvecklingspartner till Grönvit hållbarhet.

Nätverket kring Rögle BK:s hållbarhetsarbete fortsätter att växa. Kommunala bostadsbolaget Ängelholmshem är senaste företag att gå in som utvecklingspartner i Grönvit hållbarhet och blir en av föreningens främsta partners i arbetet med att bidra till ett mer hållbart samhälle.
– Precis som Rögle tar vi vår samhällsroll på stort allvar. Som ett kommunalägt bolag slutar inte vårt ansvar vid att hyra ut bostäder, utan vi vill ta ett större samhällsansvar för att utveckla hela kommunens attraktivitet på lång sikt. Vi ser att mycket av vårt hållbarhetsarbete överlappar med fokusområdena inom Grönvit hållbarhet och vi ser stora möjligheter att vi tillsammans med Rögle och övriga utvecklingspartners kan göra skillnad på riktigt. Många av oss står inför samma utmaningar, för oss kändes det som en självklarhet att samverka kring dessa viktiga frågor när vi fick möjlighet, säger Marie Hoff, bostadschef i Ängelholmshem.
Ängelholmshem har under en lång tid varit samarbetspartner till Rögle BK men väljer nu att ändra inriktning på sitt samarbete med föreningen:
– Ängelholmshems sponsringsverksamhet fokuserar på lokala initiativ inom kultur, idrott, miljö och samhällsutveckling. Därför kändes Grönvit hållbarhet som ett mycket intressant initiativ som täcker in flera av dessa områden. Det känns väldigt inspirerande att vi ges möjlighet att samverka med Rögle och övriga utvecklingspartners kring så viktiga frågor som hållbarhet. Vi är övertygade om att vi tillsammans kan göra stor skillnad, förklarar Caroline Benson som är sponsringsansvarig på Ängelholmshem.

Inom ramarna för Grönvit hållbarhet genomförs projekt och aktiviteter inom två definierade arbetsområden: Det gröna, som symboliserar miljömässig hållbarhet, och det vita, som symboliserar social hållbarhet. Bland annat har A-lagsspelare besökt förskolor och pratat källsortering med barnen, spelare och ledare har utbildats till hållbarhetsambassadörer. Senast i raden av projekt i Grönvit hållbarhet är Vägvalet som startade tidigare i september där fler nordvästskåningar ska hjälpas ut i arbetslivet.
På Ängelholmshem hoppas man kunna växla upp sitt eget hållbarhetsarbete med hjälp av engagemanget i Grönvit hållbarhet säger bostadschef Marie Hoff.
– Vi genomför idag en del mindre arrangemang inom hållbarhet riktad mot våra hyresgäster. Tillsammans med Grönvit hållbarhet hoppas vi kunna växla upp vårt arbete och arbeta mer aktivt med beteendepåverkan inom exempelvis avfall och energi. Vi sätter stort värde i att erbjuda barn och unga möjligheterna att aktivera sig genom fysisk aktivitet och här är representanter från Rögle BK viktiga förebilder.

Kari Litmanen, kommersiellt ansvarig i Rögle BK:
– Trots olikheter i våra kärnverksamheter ser vi många gemensamma nämnare hos oss och Ängelholmshem. Hållbarhetsarbete inom såväl miljö och samhällsengagemang förenar oss på ett naturligt sätt och gör vårt nya samarbete till en bra matchning.
– Tillsammans med Ängelholmshem kommer vi att ta ett större grepp om arbetet utanför Catena Arenas väggar och hoppas på att bidra till den stadsdelsutveckling Ängelholmshem engagerat arbetar med, fortsätter Kari Litmanen.
gronvithallbarhet.se kan du läsa mer om vårt hållbarhetsarbete.