"Jag gillar att spela tufft och fysiskt"
Publicerad: 2017-12-09
A-laget
Han har gjort 15 säsonger på högsta nivå i Finland och Ryssland – nu är rutinerade backen Janne Jalasvaara sugen på ett nytt kapitel i hockeykarriären, SHL-spel med Rögle BK.

– Jag ser fram emot att komma till Rögle, träffa laget och börja spela. Man har haft en tuff höst men det är mycket kvar, säger Rögles nye back, Janne Jalasvaara.

Rögles nye sportchef Chris Abbott har sen han tillträdde för några veckor sedan prioriterat arbetet med att stärka upp Rögles defensiva linjer. För två veckor sedan värvades amerikanen Ben Youds från Växjö Lakers och nu är en rutinerad finsk försvarspjäs i Janne Jalasvaara klar för Rögle.
– Hans erfarenhet och stabilitet kommer att hjälpa oss i egen zon. Jag har bara hört goda saker om Janne, säger Chris om senaste tillskottet i truppen.

Janne Jalasvaara är uppvuxen i Oulu på den finska västkusten där han i väldigt tidig ålder började spela ishockey.
En talang som 17 år gammal flyttade till Espoo där han debuterade i finska ligan och spelade med juniorlandslaget.
Totalt har han spelat nästan nio säsonger i ligan för Espoo och Kalpa innan det bar vidare till KHL och Dynamo Moskva. Fyra och en halv säsonger blev det i den ryska storklubben, två vunna mästerskap och i klubben var han lagkamrat med förre Röglebacken Dominik Granak. – Dominik är en god vän. Han är faktiskt gudfar till ett av våra barn och jag har skickat ett meddelande till honom för att få lite bra tips innan jag anländer till Rögle, säger Janne och skrattar.

Janne har spelat i finska landslaget under flera säsonger och även delatgit i VM.
Förra säsongen var han lagkapten i KHL-klubben Kunlun Red Star och i höst har han väntat på rätt erbjudande. Det dök upp när Rögle hörde av sig.
– Jag har tränat bra hela hösten. På is med Espoos juniorer och sen med en fystränare i gymmet. Jag ser fram emot att få träna och spela med ett lag igen.

Han beskriver sig själv som en stabil försvarare som prioriterar defensiven:
– I min ålder behöver jag inte tänka på de personliga poängen. Jag prioriterar det som är bäst för laget. Jag gillar att spela tufft och fysiskt, säger han.
Janne Jalasvaara kommer att vara på plats i Lindab Arena på tisdag när laget börjar träna igen.

46 Janne Jalasvaara

Namn: Janne Jalasvaara
Född: 15 april 1984 i Oulu, Finland.
Familj: Fru och två barn.
Längd: 181 cm.
Vikt: 92 kg.
Position: Back.
Skjuter: Vänster.
Karriär i korthet: Talang som spelade i finska juniorlandslagen. Debuterade i finska ligan 18 år gammal och har totalt nästan nio säsonger i högsta serien i hemlandet innan han gick till ryska ligan. Har gjort 6,5 säsonger i KHL och var förra säsongen lagkapten i Kunlun Red Star. Tvåfaldig mästare i KHL för Dynamo Moskva där han var lagkamrat med bland annat förre Röglebacken Dominik Granak.
Aktuell: Klar för Rögle.