"Det valet har jag inte ångrat"
Publicerad: 2020-05-05
Intervju
Efter genombrottet i allsvenskan öppnades flera SHL-dörrar – men den då 20-årige Björklövenbacken valde att ta vägen via spel i finska ligan. ”Det valet har jag inte ångrat, jag fick spela mycket och utvecklades”, säger nye Röglebacken Lucas Ekeståhl Jonsson.

En 24-årig skridskostark och offensiv back, ambitiös och målmedveten, uppväxt i Umeå och som gillar att spela padel, golf och fiska på fritiden – där har ni den korta beskrivningen av den nya pusselbiten i Rögles lagbygge.
– Jag ser fram emot att komma ner och dra igång träningen och lära känna alla. Jag är exalterad över att komma till Rögle och få chansen att bevisa vad jag kan, säger Lucas Ekeståhl Jonsson efter att ha skrivit på tvåårskontraktet.

Lucas är född i Stockholm men anser sig själv vara en norrlänning.
– Jag bodde bara mina första nio månader i Stockholm, sen blev det Umeå, säger han.
Han började spela hockey i Björklöven och talangen flyttade sen till hockeygymnasiet i Örnsköldsvik där han hade tre starka juniorår och fick även spela landslagshockey i U17. Därefter flyttade han hem till Björklöven där han fick debutera i allsvenskan som sistaårsjunior och året efter var han bofast i Björklövens allsvenska lag och svarade för en stark säsong.
– Jag hade intresse från SHL efter det året men jag fick möjligheten att gå till TPS i finska ligan och valde det. Jag kände att det steget var lite kortare för min egen del och det är inget jag behövt ångra, säger han.
Det blev två hela säsonger i finska ligan där Lucas fick en allt större roll och producerade en hel del offensiva poäng från sin backposition.
– Jag hade tur och träffade på en del bra spelare som hjälpte mig. Henrik Tallinder var i klubben och blev som en mentor för mig.

Inför förra säsongen tog han klivet till SHL och Färjestad och trots att istiden inte varit så många minuter som han hoppats på (snittade drygt 13 minuter per match) så blev det 16 poäng på 48 matcher och +11 i plus/minus.
– Jag trivdes jättebra i Färjestad, vi hade ett bra lag. Jag minns matcherna mot Rögle eftersom vi spelade ungefär på samma sätt och jag tror jag kommer att passa in ganska bra. Jag hoppas få en större roll i Rögle, men det är upp till mig själv att visa att jag är värd det.
I Rögle finns det ledigt utrymme i offensiven att ta efter att Kodie Curran lämnat.
– Ha, ha – jag ska inte jämföras med Kodie Curran, det är en fantastisk spelare. Enda likheten är väl att vi båda älskar att hålla i pucken, fast inte för länge. Jag skulle beskriva mig själv som att jag är bra på skridskorna, vill sätta upp mina forwards med ett snabbt bra pass och följa med upp i anfallet som en fjärde gubbe, säger han.
Lucas har höga krav på sig själv:
– Jag vill vara en toppspelare men jag inser också att det är upp till mig. Jag känner att det finns bra förutsättningar i Rögle. Jag har sett den utveckling klubben gjort de senaste åren och ser fram emot att få vara en del av den fortsatta utvecklingen. Man var ett topplag i fjol och jag ser inga skäl till varför vi inte ska sträva efter att vara det framöver också.