Arne Nilsson går i pension efter decennier i Rögles tjänst
Publicerad: 2022-07-01

Den 1 augusti 1998 gick Arne Nilsson för första gången in på kansliet i Ängelholms Ishall. 24 år senare tackar han för sig efter en minst sagt lång och trogen tjänst.

– Jag vill från styrelsen och organisationen tacka Arne för hans stora engagemang och fina arbete under alla år. Klubben har haft en enorm utveckling sedan Arne började jobba i klubben på 90-talet och jag kan med säkerhet säga att utan Arne hade inte Rögle BK varit den klubben den är idag. Personligen vill jag också passa på att tacka Arne för stödet han gett mig senaste åren, säger Rögles klubbdirektör Daniel Koch.

Arne Nilssons karriär i Rögle började på isen, som back när han var liten. Men det är framförallt som ledare och anställd som han blivit en del av klubbens anrika historia. När Arne Nilsson började arbeta på Rögle BK:s kansli 1998 fanns det tre anställda på kontoret. Stefan Bergkvist, som var A-lagstränare och ansvarig för Hockeygymnasiet på den tiden, var en av dem. Den andre den nu bortgångna Rögle-legendaren Lennart Åkesson.

– Arne har ju varit med i alla tider och har ett otroligt stort Rögle-hjärta. Han var ungdomstränare redan under 1970-talet och har en stor del i Rögles utveckling genom åren, säger Bergkvist och fortsätter.

– Men det är ju framförallt det administrativa man minns. Arne är en person man verkligen kunde lita på. Han tog tag i saker och gjorde alltid jobbet. Hans pappa var med som ledare i klubben och de egenskaperna tog Arne med sig.

{!A}

Som anställd på Rögles kansli skötte Arne Nilsson skötte i stort sett allt. Han körde till och med bussen till A-lagsmatcherna, han planerade schemat i ishallen, som då bara var en till antalet. Han hade hand om sommarhockeyskolorna och när det behövdes ryckte han också in som istränare.

– Arne var den som såg till att allting fungerade. Och gjorde det inte det, så fixade han det. Jag minns hur mycket han gjorde för oss när vi var små. Att ha fått jobba med honom de senaste åren har varit roligt. Man har sett och förstått hur mycket han betytt, säger Peter Ekholm som spelade i Rögle som ungdom och som nu är kommunikationsansvarig i klubben.

Arne har varit med och utvecklat Rögle BK till vad klubben är idag, framförallt på ungdomssidan som idag kallas Rögle Akademi. Han jobbade på att få nya isytor runt ishallen, var med och anställde heltidsanställda tränare på ungdomssidan och utvecklade hockeyskolan under alla somrar. Under de senaste åren har han gått från att vara kanslist till att jobba som projektledare för ombyggnationen av Catena Arena, när arbetet nu är klart går också Arne Nilsson vidare i pension.

"Tack alla för ett mycket gott och givande samarbete under alla de här åren. Det har varit grymt kul att få vara med på en resa som precis har börjat", skriver Arne.

{!B}

Mattias Sjögren, som varit lagkapten och gjort över 400 matcher i Rögle, kom till klubben från Landskrona till i gymnasiet.

– När man tänker på Arne ser man en person som alltid funnit där i korridorerna. Han har varit med från det lilla kansliet till det stora. Han har alltid haft koll och ställt för alla i alla lägen, säger Sjögren.

Arne Nilsson går i pension som en Rögle-legendar. Rögle BK vill önska stora gratulationer till pensionen.

Peter Ekholm