Ted ser fram emot hemmapremiären
Publicerad: 2018-09-20
Efter match
Två snabba baklängesmål - Rögle satte sig i samma tuffa utgångsläge som i premiären och fick sen stressa och jaga förgäves. "Det blir för tufft mot så här bra motstånd. Vi behöver rätta till vissa saker", säger centern Ted Brithén efter 2-5-förlusten mot Djurgården på Hovet.

Två tuffa bortamatcher har gett noll i utdelning för Rögle i årets SHL-upptakt. Rutinerade centern Ted Brithén var sammanbiten men ganska lugn efter torsdagskvällens match på Hovet mot ett riktigt starkt Djurgården.
– Det är små saker som vi inte gör rätt men som renderar i stora saker. Vi behöver åka hem och titta på video och rätta till en del saker, säger han.

Ted var tillsammans med lagkapten Craig Schira de klart bästa Röglespelare den här kvällen på Hovet. Men det räckte inte mot ett hemmalag som kom ut starkt och fick utdelning direkt.
1-0 efter 1:28 och 2-0 fyra minuter senare.
– Egentligen är det två skitmål. Men å andra sidan så skapade de en rad andra bra chanser där Justin (Pogge) räddade oss och höll oss kvar i matchen. Han var bra och ingen skugga ska falla över Justin, säger Ted.
Trots ett rejält övertag långa stunder för hemmalaget så var det match ända in i slutminuterna då hemmalaget fick ett powerplay-mål samt ett i tom bur för att gå ifrån till 5-2.
Starten är inte vad Rögle önskat sig den här säsongen när man nu åker hem för hemmapremiären i Lindab Arena på lördag kväll mot Brynäs.
– Jag har varit med om att förlora två på raken förut och sen vunnit. Vi ska fixa till några saker och sen komma ut lika starkt och intensivt som de här gjorde. Det är vår hemmapremiär på lördag och jag längtar dit och få känna stödet från våra fans, säger Ted.

Enda enhet som konsekvent hotade och skapade lite oro i hemmaleden var kedjan med Nils Höglander, Erik Andersson och Leon Bristedt. Deras fart och intensitet skapade en rad målchanser.
– Ja, det må så vara. Men vi missade för mycket. Och egentligen spelar det ingen roll när vi för andra matchen i rad släpper in fem mål. Vi behöver börja med att tighta till oss. Vi ska inte behöva göra sex mål för att vinna matcherna, säger Leon Bristedt efteråt.
– Jag tycker inte riktigt att vi haft någon medstuds. Fast å andra sidan har vi nog inte förtjänat det, fortsätter han.

Precis som kedjekamraten Höglander är han debutant i SHL. Och han gillar att spela i den här ligan:
– Det är häftigt, inramningen har varit grym och det är bra spelare man ställs mot. Jag är ung och har mycket kvar att lära, inte minst lära sig värdera rätt och veta när man ska göra vad. Det är viktigt att vara öppen för att lära och inte tro man är klar för att man nått hit.
Efter två raka bortamatcher ser han precis som Ted fram emot att få spela hemma i Lindab Arena.
– Det ska bli hur kul som helst. Och de här två bortamatcherna har varit tuffa men samtidigt nyttiga, avslutar Leon.