Zaar bäst på isen när Rögle vände mot Växjö
Publicerad: 2019-01-31
Efter match
Han var med i förarbetet till Rögles kvittering i tredje perioden och låg även i övrigt bakom mycket av Rögles farligheter under matchen. Efter matchen blev Rögles forward Daniel Zaar välförtjänt utsedd till bäste spelare i hemmalaget efter segern i overtime 2-1.

I två och en halv period var det väldigt frustrerat i Rögle.
Mängder av chanser hade skapats fram tills dess men det var ändå smålänningarna från Växjö som ledde med 0-1.
Då uppstod ett fint kontringsläge som Lucas Elvenes sen utnyttjade och gjorde 1-1.
Daniel Zaar och Ted Brithén stod för framspelningarna vid det närmast förlösande målet.
– Ett väldigt skönt mål som vi var väl värda. Jag hörde hur de skrek från båset att vi var fyra mot två och jag såg sen att Lucas (Elvenes) kom släpande. En stor lättnad att se pucken sitta, säger Rögles forward Daniel Zaar efter matchen.

Det var annars en match som ännu gång visade på Rögles ineffektivitet i spel i numerärt överläge. Växjö drog på sig sju tvåminutersutvisningar men Rögle lyckades inte få pucken förbi Viktor Fasth i Växjökassen. Det ska dock sägas att nämnde Fasth gjorde en riktigt bra match mellan stolparna.
– Det blev en konstig match måste jag säga. Vi hade så många powerplaylägen som vi inte fick någon ordning på. Detta påverkade även vårt spel i fem mot fem, tycker Zaar och fortsätter angående ett något vassare powerplay i tredje perioden:
– Då i mitten av tredje perioden fick vi igång det. Då hittade vi Växjös svagheter och var nära att göra mål. Bland annar hade ju Olle (Liss) två skott i stolpen under de två minuterna. Faktiskt så pratade vi i omklädningsrummet inför tredje perioden om hur vi skulle få igång vårt powerplay och det var kul att det gav resultat även om inte heller det läget resulterade i mål.

De senaste dagarna har det pratats en del bland experter om Rögles hemmaspel jämfört med bortaspelet.
Laget har tagit fler poäng borta än hemma och det har uppmärksammats eftersom Rögle ju av tradition har varit starkare på hemmaplan än utanför Ängelholm.
Inte heller Daniel Zaar har någon bra förklaring på hur det har blivit så.
– Känns som det är svårt att svara på. Tror att vi är lite simplare på bortaplan på något vis. Vi spelar bra hemma också och vi känns starka här med alla våra fans i ryggen. Vet inte vad jag ska säga men vi jobbar så klart på att ta fler poäng hemma, lovar han och blickar framåt mot returmatchen uppe i Växjö på lördag kväll:
– Vi ska forsätta med vårt fina bortaspel och gå ut och ta kommandot direkt. Det blir en kul match och vi vill vinna sista matchen innan uppehållet.

Patric Andersson