Schira vill uppleva ett nytt slutspel i Ängelholm
Publicerad: 2019-05-13
Intervju
Rögles första slutspelsmatch i Ängelholm på 25 år var en häftig upplevelse med ett smärtsamt slut. ”Allt utom slutresultatet vill jag uppleva igen. Fansen är grymma och jag ser potentialen i laget”, säger backen Craig Schira efter att ha skrivit på ett tvåårskontrakt för Rögle BK.

31-årige Craig Schira har gjort tio säsonger som proffs. De senaste sju åren har han spelat i Europa. Han och frun Kelly flyttade först till Norge ett år, därefter blev det två år i finska ligan och sedan fortsatte hockeyäventyret i Sverige där man varit de fyra senaste åren. Efterhand har familjen vuxit, sönerna Walker, 5 och Sutter, 3 har tillkommit – och i sommar väntar familjen tillökning igen.
– Vi är förväntansfulla och glada. Vi vet inte om det blir en pojke eller flicka, det får bli en överraskning, säger Craig.
Men efter sju år på andra sidan Atlanten, långt från vänner och släkt, kände familjen att det var dags att åka hem och ta ett beslut om framtiden.
– Vi kände att vi behövde åka hem och landa först. Det var ett ganska stort beslut. Men när vi väl tagit beslutet att fortsätta i Europa så var det inte svårt att välja Rögle. Familjen har stortrivts i Ängelholm och jag trivs med Rögle och organisationen. Och som jag sa, det går inte att ha bättre fans.

Det har gått snart två månader sedan han kom hem till Saskatoon mitt i Kanada.
– Tiden har gått snabbt. Jag har bearbetat besvikelsen efter förlusten mot HV och samtidigt behövde jag lite tid att låta kroppen läka helt efter förra säsongen. Med två aktiva killar så blir det ganska intensiva dagar. Nu har jag börjat träna igen och det blir ett lite annorlunda upplägg eftersom jag kommer att starta lite senare än vanligt.
Craig Schira är en viktig pusselbit i lagbygget till kommande säsong. Och Craig, som följt silly season lite på distans, är optimistisk inför kommande säsong.
– Det finns en stor potential i laget redan och med sommarens tillskott så ser det mycket intressant ut. Etablerade och rutinerade nyförvärv och jag är glad att Gélinas kommer tillbaka, han blir en stor tillgång med sitt skott. Dessutom kommer alla som var med förra säsongen ha nyttig erfarenhet med sig in.

Som lagkapten förra säsongen var han med om en svängig resa. Det började tungt men man fick ihop bitarna och lyckades vända på allt och ta sig till slutspel.
– Vi är inte nöjda med säsongen som helhet, vi hade hoppats på mer. Men jag tror vi kommer bättre förberedda till nästa säsong. Stämningen i arenan i sista matchen var overklig, redan på uppvärmningen var det helt galet. Synd att vi inte kunde ge fansen en seger. Men vi mötte ett lag som hade mer slutspelsrutin och det märktes. Jag hoppas spela hockey längre nästa vår.