Bristedt matchhjälte i säsongens första tvåpoängare
Publicerad: 2018-12-28
Efter match
Vid den sista hemmamatchen 2018 lyckades Rögle äntligen bärga en seger i förlängning eller straffar när Djurgården besegrades med 2-1. Stor matchhjälte i Rögle blev forwarden Leon Bristedt som gjorde båda Rögles mål.

Det blev en dramatisk tillställning när Rögle tog emot Djurgården för en mellandagsmatch hemma i Lindab Arena.
Matchen var inte avgjord efter tre perioder men efter drygt en minut av förlängningen, kom Rögles Leon Bristedt fri med målvakten.
Aningen upphakad kunde han ändå lägga in pucken mellan benen på Adam Reideborn och Rögle tog därmed säsongens första seger efter förlängning eller straffar.
– En oerhörd lättnad så klart att se pucken gå in. Vi har krigat hårt för poängen på sistone och skönt att vi äntligen fick spräcka den kolumnen i tabellen också, säger Leon Bristedt och fortsätter:
– Det är alltid kul att göra viktiga mål och i kväll var det extra kul eftersom min familj satt på läktaren. Stämningen var också helt otrolig och det finns inga bättre fans i hela SHL. Man fick rysningar och det var underbart att ha det stödet.

När han ombeds att beskriva sina båda mål så tar han först ett djupt andetag och pustar ut leende.
– Först och främst var de sköna att göra så klart nu när matchen var så tight. Vid det första målet (powerplay) så hittade Daniel (Zaar) mig i mitten. Vi har pratat mycket om att hitta mitten i powerplay så det var skönt att det lyckades. Skönt att se pucken sitta i främsta krysset.
– Vid friläget i overtime så hade jag bestämt ganska tidigt. Någonstans på axeln sitter det en gubbe som tidigt säger vad man ska göra och oftast brukar jag lyssna på den gubben, ler han.

Leon Bristedts kedja med Ted Brithén och Daniel Zaar har under de senaste matcherna haft svårt att leverera mål och poäng.
Spelet har funnits där men kanske har den där riktiga spetsen saknats de senaste fem-sex omgångarna.
– Det stämmer att vi inte riktigt har levererat på sistone och det var skönt att vi gjorde det i kväll. Inför den här matchen hade vår kedja ett bra snack med ledarstaben. De berättade att de hade fortsatt fullt förtroende för oss och att de visste att det skulle lossna snart. Vi bestämde att vi skulle spela lite rakare och enklare i dag och det gjorde nog susen, förklarar en lättad Leon Bristedt avslutningsvis.

Patric Andersson