Matson säsongens förste målskytt
Publicerad: 2019-09-14
Efter match
Normalt är Taylor Matson kanske inte spelaren som gör en massa mål och assist. Dock har det trillat in lite poäng under försäsongen och när SHL hade premiär blev han Rögles förste målskytt för säsongen då han styrde in 1-0 efter drygt fem minuters spel.

Det blev seger för Rögle i SHL-premiären hemma mot HV71 med 4-0. Catena Arena kokade under en galen förstaperiod då Rögle avgjorde matchen. Matchens och hela säsongens förste Röglemålskytt blev amerikanen Taylor Matson som styrde in 1-0 på ett skott från Niklas Hansson.
– Vår kedja jobbade hårt i anfallszon och jag fick en bra position framför målet. Niklas (Hansson) fick iväg ett perfekt skott som det bara var att sätta till klubbladet på, säget han och fortsätter att utveckla:
– Så klart jättekul att bli lagets förste målskytt den här säsongen men också skönt för det gav oss lite arbetsro. Jag tyckte nämligen att HV71 inledde bäst de första fem minuterna men efter det målet så vände det och matchen kändes som vår därifrån.

Under stora delar av försäsongen har han matchats tillsammans med nyförvärvet Anton Bengtsson och Erik Andersson. En kedja som verkar fungera bra tillsammans och som skapar långa byten i anfallszon.
– Jag tycker att vi tre tänker lika och att vi alla jobbar åt samma håll. Anton och Erik är smarta spelare och det känns inspirerande att spela med dem. Som det känns nu kan vi fortsätta ett bra tag tillsammans, förklarar han och pekar även på en annan punkt som gör det lättare där ute på isen:
– Vår publik är helt galen och det finns ingen annan som liknar den. All den extra energi vi får av dem är guld värd och svår att beskriva. Det är en fröjd att spela inför dem och jag hoppas de fortsätter så här för det kommer att hjälpa oss enormt mycket.

Efter den här smakstarten och segern väntar redan på tisdag säsongens första Skånederby då Rögle åker ner till Malmö. Ett Malmö som inledde säsongen med förlust uppe borta mot nykomlingen Leksand.
– Det är ett tidigt derby men det är ju alltid speciella matcher. Tror också att det blir ännu ett bra test för oss för att se var vi står. Jag hoppas att många av våra fantastiska fans kommer ner och stöttar oss för då tror jag att vi har bra chans att vinna även där, avslutar en lycklig Taylor Matson.

Patric Andersson