Stark match av Ahnelöv när Rögle tappade poäng
Publicerad: 2018-11-13
Efter match
Han utsågs till matchens lirare i Rögle efter matchen och hade en framträdande roll i hemmalaget. Det slutade emellertid med strafförlust för Jonas Ahnelöv och Rögle i omstarten mot Färjestad efter en strålande inledning på matchen.

Matchen kom igång först två timmar efter utsatt tid på grund av Färjestads flygstrul.
Det var dock inget som störde Rögle och man kom ut starkt och hårt redan från första nedsläpp.
– Det såg rikigt bra ut redan från start och vi tryckte tillbaka Färjestad hårt de första tio-tolv minuterna. Sen kom de in i matchen efterhand och överlag tycker jag att det var en riktigt bra SHL-match med två rikitgt bra målvakter, säger Rögles backklippa Jonas Ahnelöv och fortsätter angående Färjestad:
– De har bra form precis som vi och är tunga att möta. Även om vi kanske borde ha tagit en större ledning efter första perioden så ska vi inte vara helt missnöjda med den poäng vi tog.

Att matchen skulle bli försenad fick Ahnelöv och Rögle veta vid fyratiden på eftermiddagen. Men han vill inte påstå att förseningen störde varken honom eller laget.
– Nej, det tycker jag inte alls. Det var bara att gilla läget och vi körde samma rutiner som vanligt ändå. Man måste vara professionell nog för att hantera situationer som den här. Vad som helst kan uppstå och det gäller att vara beredd på det, menar Ahnelöv.

Forwarden Nils Höglander är nyss hemkommen från en turnering med J20-landslaget och fick mot Färjestad även göra sitt första SHL-mål i karriären. Ett mål som betydde 2-1 och som kom mitt i andra perioden.
– Jag kämpade nere i hörnet och pucken gick tillbaka till vår back vid blålinjen. Sen försökte jag bara ta mig in framör mål och lyckades där styra in pucken. Det kändes så klart kul även om det är surt att det inte bidrog till mer, säger Höglander och fortsätter:
– Det var surt när deras 2-2-mål kom men vi gjorde ändå en helt okej match.
Han får medhåll av lagkamraten Ahnelöv som också väljer att blicka framåt mot kommande matcher.
– Trots allt spelade vi bra och en poäng är alltid välkommet. Nu gäller det att ladda batterierna igen och ta oss an först Örebro och sen Mora. Spelar vi så här då så kommer vi att ta fler poäng den här veckan, avslutar han med övertygelse i rösten.

Patric Andersson