Höglander är på väg att hitta formen
Publicerad: 2018-11-01
Efter match
Han värvades i somras från allsvenska AIK men var nog mer tänkt som ett framtidsnamn. Försäsongen gick emellertid fint men när SHL startade gick det tyngre. Fast nu ser formen ut att vara på uppåtgående för Rögles 17-årige forward Nils Höglander.

Tanken när Rögles sportchef Chris Abbott värvade talangen Nils Höglander från AIK var kanske inte att han skulle ha en framträdande roll i A-laget.
Fast efter en fin försäsong där han spelade mycket tillsammans med Erik Andersson och Leon Bristedt, så skruvades förväntningarna upp en aning.
Dock är som bekant skillnaden på försäsong och seriespel stor och när hela laget fick en tung start på SHL hamnade Nils lite i skymundan.
På senare tid har det dock börjat att lossna för norrlänningen och i segermatchen (6-3) mot regerande svenska mästarna Växjö bidrog han med piggt spel och ett fint förarbete på Simon Ryfors 5-2-mål.
– Jag tycker helt klart att det har känts bättre för egen del de senaste matcherna precis som för hela laget. Jag har haft en del lägen och snart är det väl dags att hänga dit den också, ler Höglander efter matchen.

En styrka Nils Höglander har i sitt spel är spelet längs sargerna. Trots att han inte är särskilt stor så kommer han ofta ut med pucken ur de duellerna.
– Jag är väl ganska kvick i fötter, klubba och tanke där. Är bra på att vända upp och försöker att tänka lite innan vad jag ska göra, förklarar han.
Det var vid just en sådan situation som Rögles femte mål i matchen tillkom. Nils vann en duell i sarghörnet och hittade en öppnande passning.
– Kodie (Curran) lade ner pucken och jag vände bort en spelare i sarghörnet. Där hittade jag sen (Jonas) Ahnelöv med en passning som sedan sköt ett skott som (Simon) Ryfors styrde in. Kul att det gav utdelning, ler han.

Efter drygt en fjärdedel av serien känns det alltså som att SHL-kostymen passar allt bättre på Nils Höglander. Han tycker dock att skillnaden på Allsvenskan kontra SHL är stor.
– Ja, det måste jag säga. Spelarna är skickligare och starkare här. Även tempot är högre och det har varit en stor omställning. Det är lite tuffare och starkare backar man möter nu men jag lär mig hela tiden och det känns bättre och bättre, avslutar Nils Höglander.

Patric Andersson