"Jag hoppas kunna bidra med mål och poäng i vinter"
Publicerad: 2020-08-10
A-lag
Rögletränaren Cory Murphy har ställt frågan i ett par års tid men det har inte varit läge. Men efter en säsong som tog slut i förtid i det kinesiska KHL-laget sa Olli Palola ja till Rögles erbjudande om spel i SHL i vinter.

– Jag spelade med Cory i Växjö och vi har haft kontakt sedan dess. Det har inte varit läge tidigare men den här gången stämde allt. Jag är väldigt excalterad över att få komma tillbaka till SHL och spela i Rögle som gjort en mycket imponerande resa de senaste åren, säger finske anfallaren Olli Palola som skrivit på ett ettårskontrakt med Rögle.
Den högerskjutande 32-åringen är en rutinerad och etablerad spelare med stora offensiva kvaliteter. Något han visat i finska ligan, SHL och KHL tidigare.
– Att bidra i offensiven verkar vara min roll i hockeyn och jag hoppas kunna tillföra mål och poäng till Rögle i vinter, säger Olli från sommarhuset utanför Tammerfors.

Efter succésäsongen i Växjö 16/17 där Olli kom trea i hela SHL:s poängliga har han spelat de tre senaste säsongerna i ryska KHL. Först i finska Jokerit och därefter de två senaste säsongerna i det kinesiska Kunlun Red Star.
– Första året i Jokerit var bra på alla sätt, åren i Kunlun var en intressant erfarenhet. Hockeyn är inte så stor där ännu, det finns lite att göra där. Tyvärr blev jag skadad i december och spelade inte mer, berättar han.
Nu är Olli dock skadefri och har tränat på bra i sommar.
– Jag har tränat upp fysen och de senaste två månaderna har jag även varit på is. Jag känner mig redo att hoppa in direkt.

Han anländer till Rögle på onsdag (Rögle spelar första träningsmatchen på torsdag borta mot Växjö) och kommer att mötas av en del välbekanta ansikten. Förutom coach Murphy så känner han Cam Abbott (som var juniortränare i Växjö när Olli var där) samt Dennis Everberg.
– Vi spelade ihop i Växjö, Dempa är en härlig kille och en bra spelare, säger Olli.
Den nye anfallaren ser fram emot att få spela i Catena Arena – en arena han gästat förut, både som spelare och åskådare.
– Min kusin (Miikka Männikö) spelade i allsvenskan och jag var i Ängelholm och såg Rögle möta hans Växjö en gång. En härlig tight arena med bra stämning och hög ljudvolym från läktarna. Det var samma när jag var där och mötte Rögle som spelare i Växjö. Det ska bli kul att få vara hemmaspelare, hoppas publik snart tillåts släppa in, säger han.
Han är medveten om vad som väntar i vinter:
– SHL är en bra liga, hög fart. Det gäller att vara snabb i både tanke och fötter.

Rögles sportchef Chris Abbott är nöjd med att ha fått in den finske forwarden i lagbygget:
– Hans spelstil passar väl in i vårt lag, han tävlar varje dag, är ansvarsfull i defensiven men kanske bäst känd för sin förmåga att göra mål, säger Chris.