Seger för J20 i hemmapremiären
Publicerad: 2019-09-21
Etter en tre matcher lång roadtrip inledde J20 sin hemmasäsong med seger. Karlskrona besegrades med 4-2 i en match där Rögle oftast höll i taktpinnen.

Frånsett en kortare dip i andra periodens upptakt, där gästerna ett tag ledde matchen med uddamålet, så handlade det mest om ett långvarigt bombardemang mot Karlskronamålvakten Albin Andersson. Totalt sköt Rögle inte mindre än 54 skott på bortaburen, och de fyra fullträffarna kunde varit det dubbla.

Ett tight spelande blekingelag höll dock länge emot.
Filip Moen gjorde enda målet i förstaperioden, och när Rögle såg ut att slappna av en aning sedan andra perioden väl kommit igång efter det falsklarm som ljöd genom Catena Arenas korridorer i pausen högg gästerna direkt.
– Vi blir lite passiva där, förklarar Rögleforwarden Albin Blomberg, som stod för ett starkt arbete över hela banan i matchen.
– De får chansen att sticka upp bakom ryggarna på oss när vi inte riktigt vrider på huvudet, men vi hade ett bra snack i båset om att vi var tvungna att hitta tillbaka till positionerna.

Rögle fortsatte skapa mycket framåt, och på åtta sekunder kunde man vända tillbaka matchen.
En elegant forecheckande Benjamin Magnusson kvitterade först på egen hand, sedan han stulit pucken på offensiv blå och frusit Karlskronaförsvaret - innan William Gustafsson gav Linus Sjödin mer eller mindre tom kasse att slå in ledningspucken i. I sista perioden kontrollerade Rögle mer eller mindre matchen. Oskar Hassel skrev segerresultatet till 4-2 med ett välplacerat backskott i mitten av tredje, och trots att Karlskrona tidigt tog ut målvakten blev det aldrig riktigt hett framför Calle Clang i Rögleburen.

Segern gör att Rögle hänger med bra i tabellen, som redan nu ser så tight ut som den på förhand tippades. Efter fyra spelade matcher har Rögle sex poäng, en före de tre lag som slåss om femteplatsen.
Redan imorgon väntar ny match för Jonas Elofssons manskap. Växjö gästar Catena 15:30.

Andreas Ljunggren