Skadad trio tillbaka till omstarten
Publicerad: 2019-02-11
Inför match
Rögle går in i SHL:s slutskede med i princip en skadefri trupp. Till tisdagens omstart mot Örebro väljer lagledningen att sätta ihop två av de mest profilstarka backarna, Craig Schira och Kodie Curran till ett backpar.

SHL går in i ett högintressant och intensivt slutskede med start i morgon kväll. 13 matcher på 30 dagar ska avverkas. Rögle, som har tre poäng upp till en slutspelsplats, inleder hemma mot Örebro i morgon kväll - ett lag som jagar Rögle elva poäng bakom.
– Det är en match där vi har en chans att göra livet tuffare för ett annat lag. Vi är beredda på att vi kommer att ställas mot en desperat och hungrig motståndare, säger Rögletränaren Cam Abbott efter måndagens träning.

Röglespelarna tränade på lördagen och hade ledigt på söndagen. På måndagsmorgonen var det samling igen - och glädjande så är alla frågetecken vad gäller skadade spelares status utsuddade. Trion Jonas Ahnelöv, Matt Carey och Trevor Mingoia körde för fullt och är redo för spel i morgon. Även Leon Bristedt, som avtjänat sin avstängning på tre matcher, är tillbaka vilket ger lagledningen en hel del möjligheter vad gäller laguttagningen.
Intressant är att man rör om i backparen. Kanadensarna Craig Schira och Kodie Curran, som loggar mest istid i laget, bildar backpar.
– Jag och Cory (Murphy, assisterande tränare) har snackat en del om hur vi vill få ut max av våra spelare. Vi hoppas att Craig och Kodie kan få ut max av varandra men det handlar inte bara om dem utan om kemin överlag i laget, säger Cam.
Övriga backpar på träningen var Daniel Bertov-Jonas Ahnelöv, Samuel Jonsson-Jesper Williamsson och Alen Bibic-Samuel Johannesson.

Säsongen går in i ett avgörande skede - för Cam och hans kollegor i tränarstaben handlar det om att bryta ner det till match för match.
– Vi vill att vi fokuserar på en match i taget, den som kommer närmast. Det är tre viktiga poäng som står på spel. Varje kväll.
Vad vill du se mot Örebro?
– Jag vill se att vi är redo från första nedsläpp, att vi vill tävla i varje byte och krigar och att vi spelar vårt spel. Nu är det viktigt att vi litar på våra förberedelser och att vi gjort allt vi kan för att vara som bäst när det gäller.
Hur kul är det som ni har framför er?
– Oavsett om du är spelare eller ledare så har vi den roligaste tiden framför oss. Nu ser vi ljuset i tunneln och det är nu du kan bli belönad för allt hårt slit.
Vad har du att säga om Örebro?
– De spelar en solid hockey, släpper inte till mycket chanser emot sig och brukar skapa mer än motståndaren. Vi har respekt för Örebro, de besegrade oss senast.

Så här är läget i Rögles trupp inför matchen i morgon:
Målvakter: Justin Pogge och Ville Kolppanen.
Backar: Craig Schira, Kodie Curran, Daniel Bertov, Jonas Ahnelöv, Samuel Jonsson, Jesper Williamsson och Alen Bibic.
Forwards: Daniel Zaar, Ted Brithén, Leon Bristedt, Lucas Elvenes, Mattias Sjögren, Olle Liss, Trevor Mingoia, Nils Höglander, Daniel Widing, Taylor Matson, Linus Sandin, Erik Andersson, Simon Ryfors, Matt Carey, Kevin Wennström. Skadade: Backarna Ben Youds och Jakob Bondesson.
Matchen börjar kl 19:00 i Lindab Arena.