Inför nedsläpp: Sparta Prag-Rögle
Publicerad: 2021-12-07
Det har blivit dags för kvartsfinal i Champions Hockey League. Rögle ställs mot Sparta Prag och inleder matchserien, som spelas i bäst av två, på bortaplan ikväll.

Rögles premiärsäsong i CHL fortsätter. Efter gruppsegern och åttondelsfinalavencemanget mot ZSC Lions från Zürich väntar nu tjeckiskt motstånd. Prag, som slog ut Skellefteå i sin åttondeslfinal, är med i CHL för fjärde gången, men har bara gått så här långt vid ett tillfälle. Det gjorde laget säsongen 2016-17 då de tog sig hela vägen till final.

Rögles tränare Cam Abbot väntar sig ett tufft motstånd nere i Prag.

– Det finns en del skillnader i deras spel jämfört med vad vi är vana vid som vi behöver ta till oss. De är ett väldigt bra lag pch vi behöver vara skarpa när pucken släpps, säger Cam Abbott.

I CHL har Rögle varit särskilt framgångsrika i det offensiva spelet. Lagets 30 mål framåt är femte bäst i turneringen och med sina 50 procents powerplay-effektivitet är laget bäst i spelformen. Prag kan däremot bli en tuff nöt att knäcka. Tjeckerna har nämligen bara släppt in 13 mål så här långt och snittar CHLbästa 1,63 insläppta mål per match.

– Vi har tittat på några matcher nu den senaste tiden och bildat oss en bra uppfattning om hur de vill spela och vad som gör dem bra. De spelar ganska fysiskt och är samtidigt bra med pucken, de kontrollerar isen väl som lag vilket gör att det inte kommer att vara så stora ytor för oss att jobba på, säger Abbott.

Läget i laget

Rögle mönstrar sånär som på Erlend Lesund full trupp. I går meddelade Rögle att backen kommer missa minst en månad spel på grund av skada. Brady Ferguson tränade inte, men är tillgänglig för spel ikväll.

På gårdagens träning hade Rögle skakat om i laguppställningen. Vilket innebär att Éric Gélinas och Lucas Ekeståhl-Jonsson sätts ihop som backpar och Tony Sund ser ut att få spela med Ryan McKiernan. Ted Brithén spelade med Anton Bengtsson och Marco Kasper medan Adam Edström bildade kedja med Mattias Sjögren och Tyler Kelleher.

Exakt hur laget formerars kristalliseras under matchdagen.

I Prags trupp finns ett par namn att hålla koll på: målvakten Alexander Salak, som tidigare spelat i Färjestad, den förre Växjö-spelaren Roman Horak och svensken Erik Thorell som faktiskt har en säsong i Rögletröjan.

Thorell spelade i Rögle säsongen 2013-14 och gjorde då elva poäng (4+7) på 33 matcher. Även svenskbekantingen Maksim Matuchkin finns i laget.

Matchen mellan Prag och Rögle sänds i Viasats kanaler med start 18:00. Returmötet spelas i Ängelholm den 14 december. Säkra din plats till den matchen redan nu.

{!A}

Peter Ekholm