Simon Ryfors lämnar Rögle BK
Publicerad: 2021-05-12
Efter fem hela seniorsäsonger lämnar Simon Ryfors Rögle BK. Nu väntar ett äventyr i NHL.

Simon Ryfors har tagit hela vägen från Rögles J18- till A-lag. Han debuterade i A-laget säsongen 2015-16 och har sedan dess haft en ordinarie tröja i SHL. Ryfors har gjort 250 grundseriematcher med Rögle och stått för 93 poäng (41+52).

Den här säsongen fick centern sitt stora offensiva genombrott och gjorde 45 poäng på 51 matcher. Han delade förstaplatsen i SHL:s skytteliga på 25 mål tillsammans med Färjestads Daniel Viksten.

Ryfors har också 20 kval- eller slutspelsmatcher i Rögletröjan på vilka han stått för elva poäng (2+9).

– Det är lite tudelat. Jag ser fram emot det här väldigt mycket. Det är ett nytt kapitel och äventyr som jag ser fram emot. Det är lite overkligt, men jag har varit här så länge och hela organisationen och stan har format mig som person. Ängelholm kommer jag alltid att kalla hem. Jag trivs otroligt bra här. Det är många härliga människor man lämnar. Det är såklart känslosamt också, säger Simon Ryfors.

General manager Chris Abbott om att Ryfors lämnar:

– Simon kommer lämna för att följa sin dröm om att spela i NHL. Jag är väldigt stolt över det han gjort här för oss i Rögle. Det är ett stort erkännande för hans arbetsinsats och sitt fokus och driv som han haft de åren han varit här, säger Abbott.

Peter Ekholm