Duo redo för spel mot Skellefteå
Publicerad: 2021-02-26
A-lag
Målvakten Johan Gustafsson och forwarden Olli Palola är redo för comeback i lördagens hemmamöte mot Skellefteå. Däremot kommer inte backen Éric Gélinas till spel – han fick fem matchers avstängning för sin tackling i ryggen i torsdagens match i Örebro.

Rögle kom hem tidigt på fredagsmorgonen efter matchen i Örebro och lagledningen valde därför att ha en frivillig träning vid lunchtid på fredagen. Knappt tio spelare dök upp och körde ett pass – bland annat Johan Gustafsson och Olli Palola som inte kunde vara med i Örebro. Johan har missat de två senaste matcherna och Olli en match – men nu är båda redo för spel igen när Rögle tar emot Skellefteå hemma i Catena Arena på lördag kväll (kl 18:00).
– Båda har kört på bra både i gym och på is och är tillgängliga för spel, berättar fysioterapeut Christopher Alvengrip efter den frivilliga träningen.

Målvaktstränare Magnus Wennström var ute på isen tillsammans med Janne Larsson och körde med spelarna. Han förklarar varför man valde frivillig träning:

– Vi kom hem sent och det var en tuff match så vi tyckte det var bäst att göra så här. Vi behöver slicka såren lite. De som inte spelade eller spelade väldigt lite samt några juniorer var på plats och körde. Sen har vi har en morgonvärmning i morgon istället då hela laget är på plats, säger Magnus.

Med Johan Gustafsson och Olli Palola redo för spel så var frånvarolistan tom under några timmar tills disciplinnämndens dom för backen Éric Gélinas kom. Éric fick fem matchers avstängning och är inte tillbaka förrän till sista grundseriematchen hemma mot Leksand den 25 mars.

Rögle kommer till matchen mot Skellefteå med två raka förluster och vill gärna bryta den sviten innan det är dags för ett nytt uppehåll på en dryg vecka innan de fem resterande matcherna för Rögles del ska spelas.

– Avslutningen kan kännas lite ryckig men samtidigt kommer uppehållet att vara bra för våra landslagsspelare som inte fick breaket när de andra hade uppehåll. Så på det sättet kan det vara bra, säger Magnus Wennström.