Rögle testar svensk AHL-anfallare
Publicerad: 2019-07-26
Nyhet
Rögle BK tar in 25-årige anfallaren Hampus Gustafsson på ett tryout-kontrakt på en månad. Hampus är fostrad i Troja-Ljungby men har de åtta senaste säsongerna spelat i Nordamerika varav de två senaste i Washington Capitals AHL-lag Hershey Bears.

På måndag samlas spelare och ledare i A-lagstruppen igen efter en fyra veckor lång ledighet. Då ansluter även ett helt nytt ansikte, 25-årige småländske Hampus Gustafsson. Den 193 centimeter långe centern/forwarden har fått ett tryout-kontrakt och har försäsongen på sig att visa upp sig och få ett SHL-kontrakt.
– Det var dags att testa något nytt och när det här tillfället dök upp så var det inget att tveka på. Jag vet hur det funkar, jag kommer att åka dit och ge allt för att ta en plats. Jag ska göra mitt bästa och ska försöka göra det enkelt för ledningen att ett beslut, säger Hampus.

Hampus har aldrig spelat seniorhockey i Sverige, precis som Leon Bristedt innan han kom till Rögle inför förra säsongen. Efter två starka juniorsäsonger i Troja-Ljungby valde Hampus att åka över till Nordamerika.
– Jag har alltid varit seriös i skolan och ville komma till college. För att inte äventyra min status för collegespel åkte jag över till Nordamerika och spelade juniorhockey i två år innan college, berättar han.
Han kom in på Merrimack College där han gjorde fyra bra säsonger samtidigt som han läste business management samt en ”minor” i ekonomi. Därefter fick han kontrakt med Washington och har spelat i NHL-klubbens farmarlag Hershey Bears de två senaste åren.
– I college var jag en offensiv spelare men i AHL skolades jag om till defensiv center eftersom Capitals ansåg att det var den rollen de behövde mig. Bara att lyda, det har varit mycket lärorikt och nyttigt och inget jag ångrar men nu vill jag pröva något nytt.

Hampus befinner sig i Boston som blivit hans amerikanska bas där hans flickvän bor. Där har han tränat men i morgon lördag flyger han hem till Sverige för att testa något nytt.
– Det ska bli riktigt roligt. Jag vet att SHL håller hög klass men om jag inte haft inställningen att lyckas så hade jag aldrig åkt. Jag är tacksam mot Rögle och Chris Abbott för att få den här chansen, säger han.
Rögles sportchef Chris Abbott ser fram emot att studera Hampus under försäsongen:
– Hampus är en rutinerad tvåvägscenter som kommer att bidra med mycket energi och professionalism i sin jakt på ett SHL-kontrakt med oss. Det är en bra kille som nu gör en omstart i svensk hockey, säger Chris och fortsätter:
– Det är en bra möjlighet för oss att utvärdera Hampus som spelare och om han kan hjälpa oss och det ger även Hampus en chans att testa på spel på SHL-nivå. Vi är spända på att lära känna honom lite närmre, säger Chris Abbott.

Fakta/Hampus Gustafsson
Född: 26 oktober 1993 I Ljungby.
Längd/vikt: 193 cm/91 kg.
Position: Center/ytterforward.
Skjuter: Vänster.
Moderklubb: Troja-Ljungby.
Landskamper: -
Draftad: Nej, skrev kontrakt med Washington Capitals våren 2017 efter college.
Karriär: Efter två starka juniorår flyttade Hampus till Nordamerika för att förbereda sig inför college. Gjorde fyra år på Merrimack College och gjorde så bra ifrån sig att han erbjöds ett tvåårskontrakt med Washington Capitals. Har spelat AHL-hockey för Hershey de två senaste åren.
Aktuell: Har fått ett tryoutkontrakt med Rögle under försäsongen.