Cam Abbott ser fram emot säsongens första match
Publicerad: 2022-08-10
På torsdag är det dags för årets första träningsmatch. Här är tränare Cam Abbotts tankar inför matchen borta mot Kristianstad IK. – Krävs inget geni för att se att det kommer vara tuff konkurrens om istid, säger Cam Abbott.

Förra veckan bestod av fystester, ispremiär och stockrace. Under vecka två har det varit full fart på isen med långa ispass. Sommarledigheten är över för såväl spelarna som för Cam Abbott och på torsdag, klockan 18.00, är det dags för säsongens första match.

– Det är spännande att komma tillbaka och spela matcher. Det är samma sak varje år, det är en process att få in de nya spelarna. Det är härligt att sätta ihop de koncept och idéer som vi arbetat med. Vi får ser hur det fungerar imorgon. Första matchen är alltid lite galen. Det är inte helt skarpt och vi förväntar oss inte perfektion. Men det ska bli roligt att köra igång igen, säger Cam Abbott.

Ute på isen har Cam och resterande av tränarstaben fått några nya ansikten att arbeta med i truppen. De nya som är på plats är Riley Sheen, Kim Rosdahl, Michael Kapla och Adam Engström. Nyförvärven Danielj Ljungman och Theodor Niederbach är borta på JVM tillsammans med Calle Clang, William Wallinder och Linus Sjödin.

– Vi har tränat i lite mer än en vecka nu och de har gjort det bra. Det känns som att de är väldigt smarta hockeyspelare som tar in informationen på ett bra sätt och tar steg varje dag. Det finns alltid vissa saker som tar tid att anpassa sig till men det har fungerat bra och de ser ut att trivas ute på isen.

I första träningsmatchen kommer laget att resa över till andra sidan Skåne för ett möte med Kristianstad IK, som ifjol slutade på en sjätteplats i Hockeyallsvenskan.

-– Jag tror att Kristianstad är ett lag som kommer spela väldigt tufft. De gjorde en bra match mot Växjö igår kväll (tisdag). Vi kommer inte fokusera alltför mycket på motståndet. Det kommer mer handla om att titta på några av sakerna som vi har jobbat på rent strukturellt.

Vad vill du se av ditt lag imorgon?

– Jag vill se att killarna jobbar hårt för sina lagkamrater och kommer in i bra vanor. Vi har en hel del spelare som är iväg och det krävs inget geni för att se att det kommer vara tuff konkurrens om istid på de olika positionerna. Det är dags att börja tävla och hela tiden ta nya steg.

Matchen mot Kristianstad drar igång 18.00 och sänds på Expressen och HD. Och redan nästa vecka är det dags att fylla Catena Arena igen när topplaget från finska ligan Helsingfors IFK kommer på besök den 18 augusti.

Anton Toft