Årsmötet 2022: Rekordår för Rögle BK
Publicerad: 2022-06-20
Under onsdagen höll Rögle årsmötet för 2022. Håkan Eriksson blev omvald till ordförande och Rögles klubbdirektör Daniel Koch presenterade Rögles rekordår.

Årsmötet hölls på våning 4 i Catena Arena med 18 röstberättigade på plats. Mötet inleddes med en summering av styrelseordförande Håkan Eriksson och klubbdirektör Daniel Koch som pratade om året och säsongen som gått, ett år där Rögle nått rekordhöjder både på och utanför isen. Sportsligt kan Rögle på seniornivå blicka tillbaka på en serieseger i SHL och CHL-titeln, klubbens första genom tiderna.

– Det har varit ett händelserikt år. Höjdpunkten för A-laget var CHL-finalen i början på mars, som blev en helt fantastisk tillställning här hemma. Sedan blev SM-slutspelet inte som vi hoppats och trott. Men ett väldigt bra år A-lagsmässigt, sa Daniel Koch i sitt öppningsanförande.

Ekonomiskt redovisar klubben ett plusresultat på cirka 15,6 miljoner kronor. Den högsta noteringen någonsin i klubbens historia. Omsättningen för året hamnade på runt 184 miljoner kronor. Det egna kapitalet efter den här säsongen uppgår till 22,6 miljoner kronor. På grund av pandemin räknades också ett inkomstbortfall på 10 miljoner kronor in.

Rögles akademi har växt till över 570 barn, en ökning med över tio procent det senaste året. Framförallt växer flickverksamheten och uppgår nu till över 200 flickor i både hockey- och i konståknings-verksamheten.

Daniel Koch berättade också hur Rögles varumärke stärkts och hur klubben utvecklats över hela organisationen, från områden som kommunikation till grönvit hållbarhet och Rögle Exclusive.

Efter summeringen fortsatte årsmötet med de sedvanliga punkterna. Valberedningens förslag om styrelse antogs vilket innebär att Håkan Eriksson fortsätter sitt uppdrag som ordförande, nästa år blir hans tionde på posten. Magnus Ramberg (invald 2010) och Lennart Mauritzson (invald 2013) valdes båda in ytterligare ett år som ledamöter. Som ny ledamot valdes Anna Bondesson in.

I slutet av årsmötet delades Elvenes-stipendiet ur. Årets stipendiater är Calle Clang, Max Lundgren och Johan Lindgren. Mer om Elvenes-stipendiet kan du läsa här.

Rögle BK:s styrelse 2022-23. Ordförande: Håkan Eriksson, omvald 1 år (invald 2013)

– Det är ett otroligt hedersuppdrag att vara ordförande i den här klubben, säger Håkan Eriksson.

Ledamöter inklusive ordförande: 8 st

Magnus Ramberg, omvald 1år (invald 2010)

Lennart Mauritzson, omvald 1 år (invald 2013)

Anna Bondesson, invald 1 år (invald 2022)

Magnus Swärdh, 1 år kvar (invald 2013)

Ulrika Dierhoff, 1 år kvar (invald 2015)

Jan Swedin, 1 år kvar (invald 2011)

Stefan Andersson, 1 år kvar (invald 2019)

**Suppleant: **Svante Paulsson, 1 år kvar (invald 2013)

Ledamöter till Björn Elvenes Ungdomsstipendiefond (ej valberedningens förslag): Tomas Jernberg, Kenth Bengtsson, Magnus Wennström föreslogs som ny ledamot samt en representant från familjen Elvenes.

Peter Ekholm