Utökad satsning – fler ungdomstränare anställs
Publicerad: 2019-03-12
RögleAkademin
Rögle BK tar ännu ett steg i satsningen på våra ungdomar. Till nästa säsong anställer RögleAkademin en grupp drivna och duktiga tränare som ansvarar för utbildningen av alla ungdomsspelare i föreningen. De fyra äldsta ungdomslagen, U12-U15, kommer att ha heltidsanställda tränare och de fyra yngre en utbildningsansvarig isinstruktör.

– Vi är mycket glada och nöjda med att kunna göra den här satsningen. Vi gör det här för att säkerställa och kvalitetssäkra utbildningen för alla ungdomsspelare verksamma i klubben och att den gröna tråden efterföljs. Samtidigt så kommer vi att bli en bra plantskola för tränare genom att ge dem kontinuerlig utbildning, både internt och externt, säger Arne Nilsson i RögleAkademin.

Rögle BK har som målsättning att vara en av landets ledande klubbar vad gäller utbildning av hockeyspelande ungdomar. Redan inför den här säsongen inleddes satsningen med att ett antal utbildningsansvariga isinstruktörer anställdes till ungdomsverksamheten – en unik satsning i Sverige.
Isinstruktörerna har varit ansvariga för att planera och leda all isträning samt ta ansvar för laguttagningar och andra frågor som rör spelarna.
– Målsättningen var att hitta instruktörer till samtliga lag men vi nådde inte riktigt ända fram, vi har haft i de fem äldsta grupperna. Vi har utvärderat den här säsongen som vi är nöjda med men nu vill vi ta nästa steg, säger Arne som tillsammans med Patric Kjellberg tagit fram den nya organisationen som börjar gälla 1 maj.

Från och med kommande säsong kommer de fyra äldsta lagen, U12-U15 att ha en egen tränare anställd av RögleAkademin som ansvarar inte bara för träningar utan även matcher. Till sin hjälp kommer tränarna att ha en assisterande tränare.
– Sen har vi fortfarande behov av hjälp från föräldragruppen med administration och materialförvaltare till exempel.

Ungdomstränaren kommer även att ha utbildningsansvaret tillsammans med sin assisterande tränare för ytterligare ett ungdomslag (U8-U11).
– Vi har många duktiga och engagerade föräldrar som hjälper till runt lagen och vi kommer fortsätta att behöva deras hjälp i de yngre grupperna som assisterande på isen samt runtomkring och vid matcher.
Namnen på de nya tränarna kommer att meddelas framöver:
– Vi är långt fram i processen med att rekrytera nya ungdomstränare och vi är mycket nöjda med utfallet så här långt, säger Patric Kjellberg.

Till den här säsongen anställdes William Wallén av RögleAkademin med ansvar för teknikträningen och den satsningen kommer att fortsätta, precis som att Crossfit Ängelholm fortsätter att köra all fysträning med samtliga ungdomslag och även den här sommaren kommer det att vara is i Akademihallen.