Kommentar från Rögle BK gällande kommunens orosanmälan
Publicerad: 2020-03-06
Rögle BK
Kommentar från Rögle BK:s styrelse och klubbdirektör Daniel Koch med anledning av den orosanmälan som gjorts av Ängelholms Kommun till Svenska Ishockeyförbundet, Skånes Ishockeyförbund och Riksidrottsförbundet.

”Rögle BK har tagit del av den orosanmälan som Ängelholms kommun tillställt Svenska Ishockeyförbundet, Skånes Ishockeyförbund och Riksidrottsförbundet.
Vi är förvånande och ledsna över innehållet i brevet. Vi vet att vi inte är perfekta och att misstag sker men vi känner inte igen den bilden av vår barn- och ungdomsverksamhet som beskrivs i anmälan att barn ”far illa och fryses ut”. Det strider mot våra värdegrunder.
En nyligen genomförd enkät där alla spelare och föräldrar har fått tillfälle att ge synpunkter visar att en väldigt stor majoritet trivs bra och blir bra bemötta i klubben. Vi bedriver ett mycket aktivt arbete med att utveckla vår ungdomsverksamhet och implementera Barnrättskonventionen. Det finns inget viktigare för oss än våra barn och ungdomar. Det är emellertid svårt att bemöta och åtgärda klagomål och synpunkter som vi inte själva fått del av annat än i anonymiserad form.
Vi uppmanar därför ännu en gång alla som är aktiva i vår ungdomsverksamhet, aktiva eller vårdnadshavare, att ta kontakt med oss om ni har några synpunkter på vår verksamhet (kontakta Daniel Koch direkt, [email protected]).

Men självfallet tar vi orosanmälan på stort allvar. Det är vår absoluta målsättning att alla barn och ungdomar inom ramen för verksamhet ska må bra, utvecklas och ha kul. Och allting kan förbättras. Därför ser vi fram emot att i samarbete med SIF, SKI och RF se över och utvärdera vår verksamhet med barn och ungdomar för att identifiera vad som kan förbättras.”

Så har Rögle BK jobbat med att implementera Barnkonventionen

Nyhet om Rögle BK:s uppdaterade värdegrunder