Daniel Koch ny klubbdirektör i Rögle BK
Publicerad: 2019-06-19
Nyhet
Han var ett löfte i tennis som ung men gjorde istället civil karriär. Efter 20 år och flera internationella toppositioner för schweiziske livsmedelsjätten Nestlé återvänder han nu till idrottsvärlden. 46-årige Daniel Koch, Ängelholm, blir Rögles nye klubbdirektör efter avgående Marcus Thuresson. Daniel tillträder den 1 augusti.

– Jag såg min första Röglematch för 40 år sedan och har varit grönvit sedan dess. Jag har följt klubben under alla år oavsett var i världen jag befunnit mig. Det är mycket inspirerande att få en möjlighet att hjälpa till att bygga vidare på det som Marcus och övriga i organisationen startat de senaste åren och jag är tacksam för att Rögles styrelse tror på mig och ger mig den här möjligheten, säger Daniel Koch.

Daniel Koch kommer från Billesholm och beskriver sig själv som en ”riktig sportfåne som älskar att titta på och utöva idrott”. Som ung var Daniel ett tennislöfte som efter tennisgymnasiet åkte över till USA för att gå på college där han kunde kombinera tennis och studier.
En axelskada grusade idrottskarriären – efter college återvände Daniel hem till Sverige och fick jobb på Nestlé i Bjuv. Ett företag han blev troget i 20 år och där han gavs allt större ansvar och projekt. Efter 16 år i USA och Schweiz avslutade Daniel sin anställning i Nestlé. Tillsammans med sin amerikanska fru Megan och de båda barnen Darren och Mia, flyttade de till Sverige och Ängelholm.
– Vi tillbringade några veckor varje sommar i Sverige. Vi trivdes varje sommar och såg flera fördelar med att låta barnen växa upp här.

Väl hemma har Daniel jobbat i eget bolag med privat investering och rådgivning till bolag samtidigt som han engagerat sig i övriga familjens idrottsaktiviteter i bland annat Rögle och ÄFF.
Nu kliver han in och sätter sig i klubbdirektörsstolen i föreningen han hållit på i 40 år.
– Jag kommer att gå in med öppna ögon och öron och vara försiktig med att dra några förhastade slutsatser. Jag ser fram emot att få sätta mig ner med Marcus (Thuresson) och övriga i organisationen som jag tycker gjort ett fantastiskt jobb. Jag tror på att göra saker så enkelt som möjligt, identifiera det vi tror på och står för och verkligen fokusera på de sakerna. Grönvithållbarhet är ett bra exempel som jag tycker är fantastiskt och det vill jag sätta mig in i ännu mer, säger han.

Rögles ordförande Håkan Eriksson är nöjd med att ha rekryterat en ny klubbdirektör så här snabbt: – Vi har haft en bra rekryteringsprocess med många bra och intressanta kandidater där Daniel ganska tidigt utkristalliserade sig som vår kandidat. Daniel har en mycket intressant bakgrund i det civila och precis de egenskaper och erfarenheter som vi tror behövs för att leda föreningen vidare på den resa som Marcus varit med och startat.

Marcus Thuresson är kvar som klubbdirektör till den 1 augusti då Daniel Koch tillträder.

FAKTA/Daniel Koch
Född: 1 juni 1973 i Billesholm.
Familj: Fru Megan och två barn, Darren och Mia.
Bor: Villa i Havsbaden, Ängelholm.
Bakgrund: Efter tennisgymnasiet i Ängelholm gick Daniel vidare till college i USA (Coastal Georgia) för att kunna kombinera studier och tennis. Skadade axeln och tvingades sluta men slutförde studierna. Efter college återvände han hem till Sverige, spelade fotboll i Billesholms GIF och fick jobb på Nestlé i Bjuv där han gjorde civil karriär och fick allt större ansvar och projekt, först nationellt och därefter internationellt. Har jobbat utomlands i USA (främst) och Schweiz för Nestlé mellan 2001-2017. Efter att ha slutfört sin MBA 2006 jobbade han tio år på Nestlés amerikanska huvudkontor i Los Angeles med affärsutveckling och att bygga varumärke (satt i ledningen för tre av Nestlés bolag i USA) innan han lämnade företaget för att flytta till Sverige och Ängelholm 2017. Har sedan dess arbetat med privata investeringar och rådgivning till ett antal mindre bolag i Öresundsregionen.
Hobby: ”Jag är en sportfåne – jag gillar att titta på och utöva idrott. Jag försöker hålla igång själv med att springa, styrketräna, padel och så spelar jag gärna golf när jag får tid. Samt följer familjemedlemmarnas idrottsutövning så mycket det går”.
Aktuell: Ny klubbdirektör i Rögle BK från och med 1 augusti.