Kari Litmanen ny marknadsansvarig i Rögle
Publicerad: 2019-05-03
Rögle BK
Rögle BK stärker sin organisation. Kari Litmanen, 33 år, är ny marknadsansvarig i föreningen. Trots sin unga ålder har Kari lång och bred erfarenhet i branschen efter nästan fem år i Brynäs.

– Jag var en stolpträff i overtime från ett SM-guld när jag jobbade i Brynäs, nu får det bli det med Rögle istället. Jag är full av entusiasm och förväntan över att komma in och jobba i Rögle som har påbörjat en ruskigt intressant resa, säger Kari Litmanen.
Tjänsten som marknadsansvarig är ny i föreningen. Kari kommer att ansvara för föreningens årsklocka och vara sammankallande för organisationens kommersiella och interna aktiveringar, samt bli ansvarig för privatmarknadsdelen där biljettförsäljning och arrangemang är två tunga ansvarsområden.

Kari bor i Skummeslövstrand med sin familj, hustrun Maria och de två sönerna Leonel, 2 år och Felipe, 3 månader. Han beskriver sig själv som en sportnörd och spelar fotboll i division 6 på fritiden. Kari har alltid velat jobba i sportens värld och när han läste sportmarknadsföring i Helsingborg öppnade sig möjligheten till detta då han fick sin praktik i SHL-klubben Brynäs.
– Att det blev Brynäs beror på att jag och min fru, som är från Hälsingland, tog ett beslut att flytta upp dit för att se om vi trivdes där. Jag kontaktade Brynäs och fick göra min praktik hos dem och efter utbildningen fick jag fast anställning i föreningen.
Han började som webshopansvarig och fick efterhand mer ansvar och nya roller såsom privatmarknadsansvarig, evenemangsansvarig och försäljningsansvarig.
– Jag har jobbat inom många områden under åren i Brynäs, och det har gett mig en god förståelse i en förenings alla verksamhetsområden. Försäljning, evenemang och marknadsföring är mina tre tunga ben.

Efter nästan fem år i Brynäs längtade familjen tillbaka till västkusten så Kari sa upp sin anställning förra våren och flyttade till södra Halland där han tog över som VD i familjeföretaget Piga nu AB.
– Ett roligt och stimulerande jobb men kände för ett tag sedan att jag längtade tillbaka till sportens värld. Man saknar adrenalinet och deadlines som finns i en sportorganisation, det är svårt att förklara för de som inte jobbat i den här branschen och när Rögle kontaktade mig så var det väldigt bra timing.
– Jag fick en lång genomgång om föreningen och vart den är på väg, jag fick en så positiv känsla, Rögle är en förening som vill framåt och det finns ett hårt arbetande gäng i organisationen som vill samma sak.

Efter åren i Brynäs så har Kari redan mycket gratis med sig in i den nya rollen i Rögle.
– Jag är väl bekant med mycket. Men det är en väldig process att sätta sig in i alla arbetssätt, jag tycker det är väldigt viktigt för mig att komma in och lära känna organisationen, supportrar och partners allra först. Sen kommer jag att vara en idéspruta hoppas jag, säger Kari.
– Uppdraget i Rögle är jättespännande, jag gillar klubbens tankar som skiljer sig från många andra. Här är hockeyn i fokus och det ska vi försöka förstärka på bästa sätt. Rögles VD Marcus Thuresson är mycket nöjd med rekryteringen av Kari:
– I Kari har vi fått en person som har erfarenhet och kunskap om hur det är att jobba i en SHL-klubb som vi kommer att ha stor fördel av. Vi ser fram emot att få jobba tillsammans med honom och hälsar honom hjärtligt välkommen, säger Marcus Thuresson.