Ny karriär väntar för Daniel Glimmenvall
Publicerad: 2020-03-31
Rögle BK
Efter 16 säsonger som spelare och ledare slutar Daniel Glimmenvall i dag sin tjänst i Rögle BK som ansvarig för hockeygymnasiet och sportchef för juniorerna. Daniel lämnar idrottens värld helt för ett jobb i den privata sektorn.

– Jag har haft tid att bearbeta det men det känns ändå lite konstigt. Det känns som att byta livsstil, jag har hållit på med ishockey i någon form i nästan hela mitt liv. Det är lite pirrigt men det är rätt timing för mig att göra det nu, säger Daniel som i morgon onsdag inleder sin anställning som privatrådgivare hos Skandia i Helsingborg.
– Jag sysslade med detta en kortare period efter den aktiva karriären men nu får jag börja med att sätta mig i skolbänken, säger Daniel och skrattar.

Daniel Johansson (som han hette då) kom till Rögle i början av 90-talet som en lovande juniorback från Glimåkra. Redan andra säsongen i Rögle fick han som 17-åring debutera i A-laget, samtidigt som jämnårige Kenny Jönsson, och det blev starten på en lång och framgångsrik hockeykarriär. Efter fyra år i Rögles A-lag gjorde Daniel 13 säsonger i HV71, Pelicans och Brynäs innan han återvände till Rögle 2008 för fyra år till som spelare.
– Det var jag som övertygade familjen om att flytta tillbaka till Ängelholm och Rögle igen. Jag längtade efter att få uppleva den grymma stämning och inramning som fanns runt hemmamatcherna och det oerhörda intresse och engagemang som finns runt Rögle. Det är väldigt unikt. Och jag tror det är en av orsakerna till att flera hemvändare kommit de senaste åren, givetvis tillsammans med Rögles utveckling som organisation till stabil SHL-klubb, säger Daniel.

Efter en kortare sejour i det vanliga arbetslivet återvände Daniel till Rögle, nu som ledare. De senaste åren har han varit ansvarig för hockeygymnasiet och sportchef för juniorsidan.
– Det har varit jätteskoj hela tiden, jag har haft fantastiska arbetskamrater och har många bra minnen. Jag är tacksam för de här åren, det har varit väldigt utvecklande för mig även på det personliga planet och inspirerande att vara delaktig i hockeyns utveckling. Det är kul att se spelare från våra egna led fortsätter att komma upp och etablera sig i A-laget trots att nivån och ribban höjts de senaste åren. Jag tror det blir ännu viktigare i framtiden att fortsätta få fram egna spelare till seniorverksamheten, avslutar Daniel.

– Jag vill från Rögle BK:s sida först tacka Daniel för alla de år, både som spelare och ledare, som han lagt ner både tid och hjärta i föreningen. Daniel har ett stort Röglehjärta och har i sin senaste roll på ett förtjänstfullt sätt varit med och utveckla våra unga talanger och hjälpt dem en bit på deras karriärer. Nu står han inför ett spännande karriärsbyte där jag tror att både hans ledarskap och idrottsbakgrund kommer att bli väldigt värdefullt, säger Rögles klubbdirektör Daniel Koch.
I morgon onsdag tillträder Rune Johansson tjänsten som ny general manager för Rögle BK:s ungdoms- och juniorverksamhet, läs mer om Rune och hans roll här.

Huvudpartners